woensdag 21 november 2018

Geschreven door Kim Hageman.

Bring Me the Horizon zet legendarische avond neer in AFAS Live

Dinsdag 20 november 2018 is een langverwachte datum voor veel muziekfans: Bring Me the Horizon keert terug naar AFAS Live, Amsterdam. Het is alweer dagen ijskoud buiten, maar toch trekken Bring Me the Horizon en supportacts YONAKA en FEVER 333 veel publiek aan. Er waren zelfs fans die de dag ervoor al in de rij stonden.

YONAKA opent de avond voor een deels gevulde AFAS Live. De band rondom zangeres Theresa Jarvis voelt zich duidelijk goed op het grote podium. YONAKA bestaat nog maar drie jaar, maar dat is zeker niet te zien aan de houding van de dame en heren. Jarvis is vooral bezig met het publiek te vermaken met haar dansjes op de catwalk voor het podium. Zelfs met de korte setlist, in totaal zeven songs, weet YONAKA een positieve indruk achter te laten op het publiek.

Het is de tweede Nederlandse show voor de heren van FEVER 333. De eerste keer was op Lowlands dit jaar, nu in een grote concertzaal. Ondanks dat beide keren het publiek niet volledig voor de band zelf kwam, trekt het toch veel mensen aan. AFAS Live is goed gevuld en overal zijn enthousiaste mensen te vinden voor de start van FEVER 333. De band begint met zijn typerende opening: zanger Jason Butler komt op met een zak over zijn hoofd en er worden een aantal politieke statements ten gehore gebracht. Het oorverdovende geknal van FEVER 333 barst echter al gauw door de boxen. De energie van de mannen komt gelijk sterk naar voren: ze bewegen enthousiast over het podium, en zijn erg gelukkig om hier te zijn. Butler stormt na openingstrack “Burn It” al het publiek in, gooit een emmer water over zijn kop heen en gaat, met emmer en al, weer terug het podium op. Hij gaat volledig op in zijn muziek en neemt het publiek hierin mee. Vooral de meezingers zoals “We’re Coming In“, “Made an America” en “Trigger” doen het goed bij de duizenden aanwezigen.

Het is de verjaardag van frontman Oliver Sykes, dus het is een extra speciale dag voor Bring Me the Horizon. En dat het extra speciaal voor de band is, wordt ook onwijs duidelijk voor de fans. Hét hoogtepunt van de hele avond is de medley van oude muziek van Bring Me the Horizon. Laten we dat even verduidelijken: 2006-oud. “This Is What the Edge of Your Seat Was Made For“-oud. Met onder andere “RE: They Have No Reflections“. Maar ook “The Comedown“, “(I Used To Make Out With) Medusa” en “Diamonds Aren’t Forever” maken deel uit van deze medley. Sommige van deze tracks zijn al zo een tien jaar niet live gespeeld, dus voor de echte diehardfans was dit de climax waar je op hoopt bij een concert.

Tijdens “Sleepwalking” vraagt Bring Me the Horizon om crowdsurfers, die graag gehoorzamen. Een golf van crowdsurfers zorgt ervoor dat de beveiliging even flink wat harder moet werken. Was alles dan fenomenaal? Nee, helaas niet. Het is al jaren bekend dat Sykes zijn stem niet meer is zoals het vroeger was. Ook live valt dit op. Toetsenist Jordan Fish neemt veel vocalen op zich, terwijl Sykes hier wel overheen lijkt te playbacken. Zo nu en dan pakt de zanger wel een scream, die dan ook zeker fijn is om naar te luisteren.

Al met al gaat het publiek met een legendarisch moment naar huis: de medley. Iets wat heel veel fans van de band graag zouden willen meemaken. En dan maakt een vals nootje meer of minder niks uit. Wat een topavond!

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.