dinsdag 14 maart 2017

Busted in Paradiso

Maandag heeft van zich laten horen: de week is weer begonnen. Op maandag 13 maart wordt Paradiso gevuld met fans van Busted en The Overslept. Is één hit, namelijk “Year 3000“, genoeg voor Paradiso?

The Overslept mag het publiek opwarmen voor headliner Busted. De Nederlandse guys mogen dan gebruikelijk in kleinere zalen spelen, het mag meteen gezegd worden: The Overslept heeft héél goed zijn huiswerk gedaan! De band weet exact wat voor publiek hij heeft en hoe hij deze moet bespelen. Er worden spelletjes gespeeld met het publiek, er worden makkelijke meezingers gespeeld en de sfeer zit er van het begin af aan al in. Het valt de fans zelf blijkbaar niet op, maar het lijkt erop dat de instrumenten niet perfect afgesteld zijn. Zanger Sem Jonkhout, gitarist Délano Ladurner en bassist Tommy van der Leer seinen in het begin continu naar de zijkant van het podium. Voor de band niet een perfect begin, maar gelukkig lijkt het publiek er niets om te geven. Sterker nog: er worden songs meegezongen. De jonge(re) versie van All Time Low is opgestaan!

Tijdens het opbouwen van Busted‘s set wordt het publiek vergezeld door achtergrondmuziek van Justin Bieber, Bruno Mars, Nicki Minaj en vergelijkbare popmuziek. 33 minuten te laat komt Busted dan eindelijk de planken op. De vrolijke koppies laten gelijk doorschemeren dat het een gezellige avond gaat worden. Dat is het ook zeker! Busted zet een prima set neer, heeft hele goede interactie met zijn fans en maakt flauwe grapjes tussendoor. Exact wat je verwacht bij de Busted uit 2002. Maar deze jongens zijn nu toch echt een stuk ouder en volwassener geworden en een hele hoop ervaring rijker.

Wat je dan echter niet verwacht, is dat de band het publiek niet heel goed meekrijgt. Dit ligt niet aan de band, zeer zeker niet! De voorste rijen met fans zijn vanzelfsprekend een stuk energieker dan diegenen die achterin staan. Zo hier en daar gaan er achter in de zaal een paar mensen los. Aan het eind van verschillende nummers, zoals “Those Days Are Gone“, “On What You’re On“, “Night Driver” en “Who’s David” wordt luid geklapt, maar daar blijft het wel bij. Wacht iedereen dan daadwerkelijk op “Year 3000“? Niet helemaal. Aan het energielevel te zien van het publiek, wacht iedereen vooral op het refrein van “Year 3000“.

Muzikaal gezien is er vrij weinig op aan te merken. De vocalen zijn een heel stuk zwaarder vergeleken met in 2002, maar dat is ook niet meer dan logisch. Dat de boys goed muziek kunnen maken, is natuurlijk te horen op het album. Maar live moesten ze het nog waarmaken: geen enkel probleem. De enorm gezellige sound vult de prachtige Paradiso, een mooi gezicht om mee te maken, thanks Busted!