dinsdag 6 oktober 2020

Corey Taylor schept grote chaos op “CMFT”

Dat Corey Taylor vol zit met talent, daar twijfelt niemand over. Slipknot, Stone Sour of solo, eigenlijk verwachten we altijd het beste van hem. Maar welke kant gaat hij op met zijn solo-album “CMFT“? Het album telt dertien splinternieuwe tracks, dus laten we eens luisteren.

We trappen de plaat af met “HWY 666“. De titel schemert een duidelijke invloed door van Slipknot, maar de track lijkt er muzikaal totaal niet op. Beter nog: de track is een complete chaos. Ruige gitaren, genrewisselingen, solo’s en zijn stem gaat alle kanten op. Is dit nummer wel in een hokje te plaatsen? We gaan door naar de track “Black Eyes Blue“. En wat is dit een pareltje. Hier voel je duidelijk de Stone Sour-vibe naar voren komen. Het ritme is heerlijk en deze track blijft hangen, je wilt hem op repeat, het ligt fantastisch in het gehoor.

Maar er zijn ook wat meer popachtige taferelen op het album. “Samantha’s Gone” heeft een zwaar rock n’ roll-pop-geluid. Met een heerlijke, ouderwetse gitaarsolo worden al je 90’s cravings vervuld. Je aderen worden gevuld in de daaropvolgende track “Meine Lux“. Een tintje Duits? Jazeker, het letterlijk vertaalde nummer ‘Mijn Licht’ heeft een ontzettend hoog energielevel en je racet door het nummer.

We gaan even helemaal terug naar versnelling één in “Silverfish“. De diversiteit komt naar boven op deze ballade. Al het gevoel komt hier omhoog: “No one’s gonna save me when I die“. Met de hoge noten die de gitaar haalt, wordt de stem prachtig samengesmolten in de muziek. In tegenstelling tot dit rustige nummer, gaan we totaal tegen de richting in op “Culture Head“. Met ontzettend veel agressie, een diepe baslijn en een refrein als in een lijflied is deze track zeker memorabel. Maar weer een paar nummers verder op het album hoor je “Home“. Heb je de tissues al klaar gezet? Want je had het niet verwacht, maar we worden nóg emotioneler op dit album. Je hebt er eigenlijk geen woorden voor, dus laten we het houden op: prachtig. Echter krijg je wel een beetje een onrustig gevoel door het springen van de hak op de tak. Je weet de eerste paar keer luisteren totaal niet waar je aan toe bent.

Te gast op dit album zijn Tech N9ne en Kid Bookie op de song “CMFT Must Be Stopped“. Dit nummer is wel het statement van de plaat: het behoort tot de hoogtepunten van het schijfje. Met een fantastische riff, vergezeld met rap, en de iconische uithalen van Taylor maakt dit gewoon een topper. Als laatste komen we nog bij de chaos genaamd “European Tour Bus Bathroom Song“. Wat een explosie, wat een ongeorganiseerde twee minuten. Hij is leuk, hij is grappig, maar de eerste keer weet je niet waar je naar luistert.

Het album, “CMFT“, is zeker niet slecht. Ieder individueel nummer heeft een hoop in zich. Het voelt alsof veel nummers hun tenen dippen in een paar genres en ieder nummer is totaal anders. Net wat té anders, waardoor het soms niet samenhangend overkomt. Luister je ieder nummer los ben je blij, luister je alles achter elkaar, dan ben je net wat minder blij. Als eindconclusie dus zonder twijfel voor het merendeel de hoge kwaliteit die we verwachten van Corey Taylor, maar soms is het nummer net even niet zo lekker gerangeerd op het album.

Releasedatum: 2 oktober 2020
Label: Roadrunner Records