zaterdag 30 januari 2021

Cornered speelt typische hardcore op “Failure”

Zin in wat kneiterharde muziek van Nederlandse bodem? Cornered levert! Om 2021 goed in te luiden komt de hardcoreband met een nieuwe EP: “Failure”. De plaat telt vier tracks en nul rustmomenten.

Het gaat van start met “Burn”. Na een korte opbouw wordt het tempo omhoog gegooid en horen we woedende muziek waarbij je niet stil kan zitten. De basgitaar is lekker hoorbaar in de mix, wat het nummer extra pit geeft. Vooral in de brug komt dat naar voren, samen met een gave drumpartij. Dat mondt ten slotte uit in een breakdown die helaas een beetje tegenvalt. Niks mis mee, maar ook niks bijzonders. Toch blijft de track een goede, energieke opener voor de EP.

Het tweede nummer is “Jungle Law”. Het is een iets trager liedje, maar daardoor niet minder zwaar. Opnieuw moet de basgitaar daarvoor bedankt worden. Toch is het wel een heel kort nummer. De helft van het nummer is het laatste gitaarakkoord dat langzaam zachter wordt, met wat oninteressante liftmuziek op de achtergrond. Dat had ook wel weggelaten mogen worden.

“Realm of Misery” is opnieuw gewoon keiharde hardcore zoals we eerder al hoorden. Om toch nog wat af te wisselen horen we halverwege de track de leadgitaar een heerlijke solo spelen. Dat maakt dit nummer tot de interessantste van de vier. Cornered mag dan wel lekker zware hardcore spelen, maar hij wisselt weinig af, waardoor de tracks te veel op elkaar lijken. De solo in “Realm of Misery” doorbreekt even die sleur. De laatste track “Self Destruct” heeft weer niet zo’n eigen moment. Daarmee valt het in lijn met de rest van de EP: lekker hard, goede drums, opvallende basgitaar, maar toch wel heel veel van hetzelfde.

Voor liefhebbers van het genre is “Failure” vast een groot cadeau. Ze hebben niets te klagen! Maar wat originaliteit betreft kan Cornered nog groeien. Als de band zichzelf écht op de kaart wil zetten, moet het duidelijk worden wat Cornered heeft wat de rest niet heeft.

Releasedatum: 29 januari 2021
Label: Blindsided Records