dinsdag 26 oktober 2021

Cradle of Filth komt hard binnen op “Existence Is Futile”

Vanaf 1991 gooit Cradle of Filth al hoge ogen. In hun beginjaren speelden de Britten vooral deathmetal, maar dat is langzaam geëvolueerd naar extreme, symfonische blackmetal. Al die tijd zijn thema’s als occultisme en liefde centraal gebleven. Een ander onderwerp wordt nu aangeslagen op het dertiende studioalbum “Existence Is Futile: existentiële angst. Blijft het nog wel de oude vertrouwde sound behouden?

Het schijfje opent met “The Fate of the World On Our Shoulders”, een onheilspellende en symfonische intro. Net als je daar lekker inzit, gaat “Existential Terror” van start. Het is bruut, vlijmscherp en we maken kennis met de nieuwe keyboardist en achtergrondzangeres Anabelle Iratni. De track is een fantastische orkestratie met een dubbele bas en de schreeuwen van zanger Dani Filth gaan weer meters hoog. Daarmee wordt ook “Necromantic Fantasies” afgetrapt. Een ambiance aan blackmetal meets symfonie komt je tegemoet in de intro. De instrumenten worden harder en het heeft een melodie waardoor je wel met je hoofd moet meebewegen. De vragende en emotionele stem van Filth is duidelijk te horen, terwijl op de achtergrond de zweverige opera-sound van Iratni te horen is.

Het wordt heftiger: “Crawling King Chaos” raast vanaf de eerste toon door je speakers. De snelle gitaarriffen en agressieve drums zijn goed hoorbaar. Ook qua stemgebruik is het bizar hoe goed Iratni en Filth al goed samenwerken. Halverwege wordt het stil en is er alleen een orgel te horen. Daarna barst het festijn weer los en wordt er flink opgebouwd. Een moment dat je kippenvel geeft en waarmee je in de ziel geraakt wordt. De lyrics zijn niet al te moeilijk, waardoor je eigenlijk direct kan mee zingen op dit catchy nummer. Wat een beuker!

“Een moment dat je kippenvel geeft en waarmee je in de ziel geraakt wordt.”

Waar “Here Comes a Candle… (Infernal Lullaby)” als een instrumentale opvuller voelt opent “Black Smoke Curling From the Lips of War” mega hard. De schreeuwen van Filth zijn ijzersterk en hoog, maar daar is het eigenlijk ook mee gezegd. Qua gitaarspel voelt het als een blackmetalcover van Iron Maiden. “Discourse Between a Man and His Soul” is relatief rustig, maar weet toch de juiste snaar te raken. Een mooie rockballed met teksten als “I have lived and gasped enough
for more than ten thousand shadows, but nobody knows of my innermost demons but thee”
is het toch wel een song dat je aan het denken doet zetten. “The Dying of the Embers” is een heerlijk, ondergewaardeerd, progressieve nummer. Het is betoverend en doet je ergens denken aan Dimmu Borgir, met een magistrale gitaarsolo. “How Many Tears to Nurture a Rose?” klinkt als melodieuze, gothic deathmetal, maar is wederom een tranentrekker met het thema verloren liefde.

“Suffer Our Dominion” is een track die anders is dan alle andere nummers op het schijfje. Het is een ontroerende lofzang die gaat over de dreigende vernietiging van het leven op aarde – met synths verheven vocalen. Met “Unleash The Hellion” wordt “Existence Is Futile” afgesloten. Een lekkere beuker, waar de symfonische elementen goed naar voren komen. Het is vooruitstrevend en bevat weer heerlijke gitaarsolo’s. Ook al duurt het album een uur, het is jammer dat het afgelopen is.

Dat Cradle of Filth nog lang niet klaar is met dit genre te domineren is duidelijk. De Britten blijven zichzelf vernieuwen, zonder de vertrouwde sound te verliezen. Alle elementen komen goed tot zijn recht en de samenwerking zit duidelijk goed, waardoor “Existence Is Futile” echt een pareltje in je collectie is.

Releasedatum: 22 oktober 2021
Label: Nuclear Blast