zondag 9 augustus 2020

Geschreven door Rosa Jonker.

Creeper zet sterk concept neer met “Sex, Death and the Infinite Void”

Vrijdag 31 juli kwam het nieuwste album van Creeper uit: “Sex, Death and the Infinite Void”. Creeper fans hebben lang moeten wachten op een nieuwe plaat, na de release van “Eternity in Your Arms” in 2017. De band nam in 2018 een pauze, waarna niet duidelijk was of hij terug zou keren. Eind 2019 bleek dan toch dat Creeper met nieuwe muziek zou komen, die nu te beluisteren is.

Het album opent met “Hallelujah”: een onheilspellend, gesproken intro. De volgende twee nummers, “Be My End” en “Born Cold” doen denken aan My Chemical Romance. De tracks zijn melancholisch doch energiek, een interessante combinatie die kenmerkend is voor het geluid van Creeper. Deze tracks vormen de fundering voor het concept van het album, waarbij het geheel een sterkere betekenis draagt dan de individuele liederen. Een kleine zoektocht laat zien dat de band met het album een verhaal vertelt over zeven families, die ieder een van de zeven dodelijke zonden belichaamt.

Cyanide” is een melodieus nummer, waarop de invloed van Britse rock ‘n’ roll en Britpop te horen is. Het rustige tempo en de zachte gitaarriffs maken het refrein tot het hoogtepunt. De tekst gaat over lust, wat refereert naar het overkoepelende thema van het album. “Celestial Violence” is een gesproken intermezzo, wat samenhang creëert door opnieuw terug te verwijzen naar de intro.

Paradise” vormt een rustpunt in het album. Hoewel de drums relatief snel zijn, zijn de gitaren en vocalen kalm en regelmatig. We horen ook fantastische harmonieën in de zang van zanger Will Gould en de backingvocals van keyboardiste Hannah Greenwood. In “Poisoned Heart” valt op dat Gould in de coupletten veel lager zingt dan gewoonlijk, echter is het verder niet een bijzondere track. “Thorns of Love” en “Four Years Ago” zetten ook de melancholische sfeer van het album voort.

Wanneer “Holy War” komt, versterkt dit het verhaal dat de nummers vormen. We horen een dialoog tussen twee personages, dat naadloos overloopt in “Napalm Girls”. Hierbij is de afwisseling tussen de zang van Gould en Greenwood heerlijk om naar te luisteren. “All My Friends” is verdrietig en klein, met enkel zang en piano. Met het gesproken “More Careful With Your Heart” wordt het album afgesloten.

Sex, Death and the Infinite Void” is een sterk vervolg op Creeper’s debuutalbum. Het concept staat sterk en de muziek zit goed in elkaar. Onderling zit er genoeg variatie in de nummers, maar stylistisch gezien is dit geen grote stap voorwaarts. De band blijft hangen in wat ze eerder hebben gemaakt. Kortom een zeer goed album, wat wel de vraag oproept wat de volgende stap van Creeper zal zijn.

Releasedatum: 31 juli 2020
Label: Roadrunner Records