zaterdag 23 mei 2020

Crossfaith gaat hard op “SPECIES”

In 2018 gaven de rockers in Crossfaith ons nog “EX_MACHINA”, een album vol bangers. Nu is de band terug met een nieuwe EP: “SPECIES”. Zoals altijd brengen de heren ons weer een gezonde mix van metal, electronica en rap.

Crossfaith verspilt geen tijd met een lange opening en opent de plaat dan ook snoeihard met “Digital Parasite”. Maar al snel laat de band meer rap horen. De metal en rap teken sterk tegen elkaar af, maar het sluit op een magische manier toch op elkaar aan door de onheilspellende toon die door de hele track is geweven. De afwisseling maakt het een bijzonder lekkere track, maar wel een beetje kort.

“Endorphin” en “Truth of Insanity” zijn beide snelle tracks die perfect op je work-out playlist passen. We krijgen hier geweldige gitaarriffs te horen die complex en origineel zijn. Halverwege “Endorphin” verwent drummer Tatsuya Amano ons met een indrukwekkende solo. Omdat de twee snelle tracks elkaar direct opvolgen, klinken de nummers wel een beetje repetitief. Toch blijven het beide lekkere nummers. Wat vooral opvalt aan “Truth of Insanity” is het opgewekte refrein. Die vrolijkheid kom je niet vaak tegen op deze EP, dus het is een welkome verandering – zeker om het nummer toch nog iets te contrasteren met “Endorphin”.

Heb je nog niet genoeg rap gehad? Gastrapper Jin Dogg weet dat probleem op te lossen op “None of Your Business”. Dit liedje is voornamelijk gedreven door synths en rap, maar dat stopt de band niet om een paar keiharde breakdowns in het nummer te stoppen. De bijzonder rauwe stem van Jin Dogg past verrassend goed bij de zware muziek. Dit is een feature voor in de geschiedenisboeken.

De afsluiter “Your Song” is een experimentele stap voor Crossfaith: een metalcoresong die muzikaal toch iets wegheeft van een ballade. De band probeert ook de emotie van een ballade erin te verwerken. Dat lukt slechts gedeeltelijk; het nummer is wel gevoelig, maar de ruigheid van verschillende breakdowns doet er toch iets van af. Het blijft echter een goede track.

Crossfaith doet waar hij goed in is op “SPECIES”: harde muziek maken met een flinke scheut synths en rap. Er valt dan ook moeilijk een moment van zwakte aan te wijzen. De band neemt echter weinig risico’s en verrassingen blijven uit, dus meesterlijke momenten zijn er ook niet echt. Toch mag dat de pret niet drukken: de songs blijven keiharde bangers.

Releasedatum: 22 mei 2020
Label: UNFD