dinsdag 30 juli 2019

Crown the Empire maakt weinig indruk op “Sudden Sky”

Tijd gaat snel: het is ongeveer negen jaar geleden dat de metalcoreband Crown the Empire tot leven werd gebracht. Met een behoorlijk aantal ledenwisselingen is ook het geluid van de band de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Zal Crown the Empire met zijn nieuwste plaat “Sudden Sky” opnieuw weten te verrassen?

De band leidt de plaat in met “(X)“, een intro bestaande uit sinistere elektronische geluiden, duistere trapbeats en gesproken woord. De track die volgt, genaamd “20/20“, bewijst echter dat de ruige kant van Crown the Empire nog steeds bestaat. Een vunzige gitaarriff opent het nummer en komt tijdens de gehele vier minuten terug. Clean vocals nemen duidelijk de overhand, maar zo af en toe is er ook een subtiel rauw randje te horen. In de bridge barst eindelijk een scream los, die het nummer op het laatste moment naar een hoger niveau tilt.

Alhoewel de band zo nu en dan wel de ruwe kant van metalcore opzoekt, doet “Sudden Sky” het voornamelijk redelijk rustig aan. Zo heeft “what i am” een catchy refrein dat menig luisteraar na enkele keren luisteren mee kan zingen. “BLURRY(outofplace)” neemt het zelfs een stapje verder: het couplet lijkt met rustige zang en een singer-songwriter-achtig gitaarmelodietje regelrecht uit de hitlijsten te komen. Dit explodeert in een dramatisch refrein. “Why do I still feel so lost, why do I still seem out of place?” vraagt zanger Andrew Rockhold zich af. Misschien zijn de tracks niet zo hard, maar prima klinken doen ze zeker.

Meer dan prima is het album echter niet. De mannen kleuren namelijk behoorlijk binnen de lijntjes en zoeken maar weinig de extremen op. De band doet muzikaal gezien weinig fout, maar veel écht indrukwekkende elementen zijn vooral op het begin van de plaat amper te vinden. De screams in “Red Pill” hadden bijvoorbeeld echt wel wat meer op de voorgrond geplaatst mogen worden, en de elektronische geluiden in “UnderTheSkin” zijn nogal gedempt en veilig gebruikt. Het is het allemaal nét niet.

Gelukkig pakt de band de draad tegen het einde van het album wel op. “SEQU3NCE-FIX” is verreweg de luidste track op de plaat en beukt genadeloos een ruime drie minuten door. De gigantisch sterke screams zijn in combinatie met de lage, knarsende gitaren een genot voor het oor. “March of the Ignorant” staat hier weer recht tegenover: dit is een deinende track, die langzaam opbouwt naar een einde met onheilspellende blaasinstrumenten. Om de plaat te eindigen komt Crown the Empire met titeltrack “Sudden Sky“. Deze bevat een mix van arenawaardige refreinen, snerende gitaren en nog een enkele stevige screams. Een wat veilige, maar alomvattende afsluiter.

Technisch gezien is op “Sudden Sky” weinig aan te merken: met de muzikaliteit van de mannen zit het wel snor. Toch is deze plaat niet echt memorabel. Crown the Empire probeert wel nieuwe dingen, maar lijkt er helaas niet helemaal voor te gaan. Hiermee mist het album de wow-factor waarvoor een luisteraar terug zou komen. Desondanks bevat “Sudden Sky” een aantal goede tracks die menig fan van metalcore zullen vermaken en die het live goed zullen doen.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 19 juli 2019
Label: Rise Records