zondag 7 februari 2021

Cult of Luna zuivert emotie op EP “The Raging River”

Ruim twee decennia staan de mannen van Cult of Luna aan de top binnen de postmetal en sludge. Met slechts vijf nummer op “The Raging Riverweten de Zweedse bijna 40 minuten te vullen met ambiance wat eerder een monolithische constructie is, dan een genre. Volgens de band zelf is de EP een brug tussen het album “A Dawn to Fear” uit 2019 en een volgend tijdperk. Maar zijn de pioniers klaar voor een nieuwe era?

De opener “Three Bridges” is een nummer dat instrumentaal sterk in elkaar zit. De intro begint beangstigend met trage, lage gitaarriffs. In combinatie met synths en een opbouwende drum op de achtergrond wordt er gezocht naar het moment dat alles samenkomt. Vocalist Johannes Persson zet op dat punt zijn sterke vocalen in en lijkt op oorlogspad te gaan. Bijna aan het eind van de track wordt het nummer dromerig en worden de laatste emoties nog uit de stem van de zanger geperst. En dat komt binnen.

Dat Cult of Luna goed is in atmosferische en trage openingen, blijkt maar weer al te goed. “What I Leave Behind” start met sterke gitaarriffs met flinke goth invloeden. Het klinkt veel duisterder dan de voorgaande tracks. Ook Persson’s stemgebruik wordt intenser en lijkt haast te brullen. Aan het einde van het nummer horen we op de achtergrond cleans, waardoor er een verpletterende intensiteit ontstaat.

“Dit is hét geluid waardoor je fan wordt van de band en er meer van wilt horen.”

Halverwege vinden we “Inside of a Dream”. Hier horen we gastartiest Mark Lanegan, bekend van onder andere Screaming Tree. Het nummer verteld een verhaal op een manier zoals alleen Lanegan dat kan: rustig en poëtisch. Qua instrumentale aspecten is de song niet zo heel bijzonder: het is niet veel meer dan een keyboard deuntje. Gelukkig bevindt Cult of Luna zich weer op het goede spoor. “I Remember” is het duisterste nummer van de gehele EP. Het gaat zelfs richting doom en black, waardoor het een heerlijke track is om bij weg te dromen. Dit is hét geluid waardoor je fan wordt van de band en er meer van wilt horen.

The Raging River” sluit af met een liedje van twaalf minuten: “Wave After Wave”. Een nadeel van zo’n lang nummer is dat het even duurt voordat je echt iets meer gaat horen dan een intro. Maar toch blijft “Wave After Wave” je intrigeren. De overgangsdynamieken zijn sterk, de synths zijn goed aanwezig en qua drumpatroon is het anders dan alle andere songs. Naar mate het nummer vordert, hoe meer de vocalen naar de achtergrond verplaatsen. Hierdoor wordt je meegesleurd in een sinistere sfeer. Totdat de vocalen weer volledig terugkomen en het schijfje wordt afgesloten.

Dat de samenhang lichtelijk ontbreekt op de EP is wellicht te danken aan het feit dat “The Raging River” dus echt een brug is tussen twee tijdperken. Echte verrassende nummers of een hardere samenwerking met Lanegan blijven dan ook uit. Desalniettemin is het schijfje van Cult of Luna prima weg te luisteren en is het uniek in zijn soort.

Releasedatum: 5 februari 2021
Label: Red Creek Recordings