dinsdag 29 januari 2019

De Staat gaat stampend door “Bubble Gum”

Bubble Gum” is het nieuwe album van De Staat dat op vrijdag 18 januari het daglicht te zien kreeg. Hiermee zetten de heren hun vijfde studioalbum neer, bestaande uit ruim vijftig minuten durende rock. Zitten hier potentiële poppers in, zoals “Witch Doctor”?

De heren openen met een herhalende beat waar je gelijk denkt: “YES!”. “KITTY KITTY” is een signature-track voor de band. Een abstracte tekst waar je op het eerste oog niet per se een beeld bij hebt waar het nu eigenlijk over gaat. Maar hoe dan ook blijft in je hoofd zitten en wil je het opnieuw luisteren, en nog een keer, en nog een keer.

De beat zit er ook goed in bij “Mona Lisa”. Het ritme heeft wat weg van een marcherende groep. Het is een mengelmoesje van een wat lagere stem door de coupletten, dat in het refrein overslaat tot hoge noten en een persistente baslijn. Dat de band weg weet met de doorzettende ritmes is onderhand bij een ieder bekend. Toch weet De Staat er altijd zo mee te spelen dat het uniek blijft. De hoge elektronische effecten in “I’m Out of Your Mind” zijn hier een perfect voorbeeld van. De licht bewerkte stem van zanger Torre Florim maakt het pakket volledig af. Een ding is zeker: je kan niet stil blijven zitten bij dit lied.

“Phoenix” is het rustigste nummer van het album. Een onheilspellende opening gaat over in een volledig inpalmende stem van Florim. Een kant die zeker te waarderen valt van De Staat. Even een tandje terug, maar wel één van de opvallendste liederen van de gehele plaat. Dit is een wereldverschil als we verder gaat stampen met “Me Time”. Bij het horen van de klanken die de eerste minuut rond je oren vliegen, weet je meteen: hier kan een livecrowd lekker op losgaan.

De plaat wordt afgesloten met een zeven minuten durende track. Niet zo langzaam als “Phoenix”, maar zeker een track met een wat rustiger ritme. Desondanks gebeurt er meer in de afsluiter: je kunt verschillende fases onderscheiden. “Luther” bouwt erg langzaam op en in het midden vindt er een intermezzo plaats met een scala aan muzikale merkwaardigheden. Er is een gitaar te horen en een arrangement van elektronische effecten. Je moet het horen om de gewaarwording te bevatten!

Over de hele linie is er niets op te merken aan de plaat. Hadden we iets anders verwacht van de heren? Nee natuurlijk niet! We hopen des te meer te zien van De Staat.

Releasedatum: 18 januari 2019
Label: Caroline Benelux