woensdag 20 januari 2016

Geschreven door Natasja Dijkstra.

De Staat – O

Afgelopen weekend nog stond De Staat op Eurosonic Noorderslag en wist daar wederom menig mens te overtuigen van het talent en de originaliteit waarover hij beschikt. Deze – in Nijmegen uit het ei gekropen – alternatieve rockband boekt al sinds 2006 succes na succes onder leiding van frontman Torre Florim. De Staat kan inmiddels het complete Nederlandse club- en festivalcircuit afvinken. Meerdere malen zelfs. Het in 2013 gereleasede studioalbum “I_CON” werd de hemel ingeschreven. Is deze nieuwe langspeler net zo briljant als zijn voorganger of slaat De Staat met de release van “O”, en een kleine verandering in de sound, de plank mis?

O” opent met groovy single “Peptalk”. Precies zoals we De Staat kennen: staccato gezongen, catchy riffs, korte refreintjes en een vunzige bass. Nieuw in deze is de aanwezigheid van de synthesizers. Al snel wordt duidelijk dat De Staat zich op dit nieuwe schijfje heeft laten inspireren door jaren ’90 synthpop. De Nijmegenaren weten aan deze sound een geheel eigen draai te geven door de aanwezigheid van synthesizers te combineren met hiphop en groovy rock. Neem bijvoorbeeld “Murder Death”, de vierde track van het album, waarin de synthesizer een centrale rol speelt.

Blues is Dead” brengt je daarentegen in gedachten terug naar voorganger “I_CON” en doet stevig denken aan single “All is Dull’. Met “Blues is Dead” loopt De Staat echter het gevaar dat de voor hem kenmerkende korte, simpele refreintjes op de zenuwen gaan werken. Een kleine, persoonlijke tegenvaller op “O”. Waar “All is Dull” prima gedoseerd is, gaan de mannen op deze track net iets te ver in het produceren van zenuwachtige deuntjes. De eerstvolgende track op het album, “Baby”, is dan weer veel beter te beuken.

Net als één van de ingetogenere tracks op dit schijfje “Time Will Get Us Too” overigens. Een dynamische track, waarop De Staat zich van zijn rustige kant toont en bewijst dat ook dit hem prima afgaat. Het was deze mannen dan ook wel toevertrouwd af te sluiten met de andere rustige track van “O“. Als luisteraar waan jij je over de grasduinen op het bijzonder kalme “She’s With Me”. Een track waarop Torre’s –nooit eerder op die manier vertoonde- breekbare stem prachtig uit de verf komt onder begeleiding van zacht gitaarspel.

Hoewel De Staat zichzelf met de release van “O” van andere kanten laat zien, blijft ook deze release een typische De Staat-plaat. De mannen hebben een mix weten te creëren van de vertrouwde, onder fans geliefde, sound en de jaren ’90 synthpop, maar hebben dit alsnog in een net iets ander jasje gestoken. Dit zorgt ervoor dat er wederom een van begin tot eind gevarieerd album voor je ligt. “O” mag absoluut niet in je platenkast ontbreken.

Releasedatum: 15 januari 2016
Label: Caroline