vrijdag 12 maart 2021

Dead Poet Society maakt naam voor zichzelf op “-!-“

Het duurde maar liefst zes jaar, maar Dead Poet Society brengt nu eindelijk zijn eerste album uit: “-!-”. Er wordt flink naar uitgekeken, want de singles die de band al eerder ten gehore bracht vielen goed in de smaak. Zal dat ook voor de rest van het schijfje gelden?

“-!-” begint met een ietwat pretentieuze monoloog in de titeltrack over authenticiteit. Geen lekkere start, maar het instrumentale intronummer “.futureofwar.” klinkt al een stuk beter. Het opent met wat lage gitaartonen. Het is traag. Maar na een tijdje begint een pakkend riff zich te vormen. Dan komen de drums erbij, en stapje voor stapje krijgt het nummer meer pit. Er zitten geen grote verrassingen in, maar je wordt door de track wel benieuwd naar de rest van het album.

Met de derde track “.burymewhole.” begint het schijfje pas écht. De gitaar en zang in het intro doen ietwat denken aan blues, maar door de diepe tonen van de elektrische gitaar krijgt het toch een rock-smaak. Die diepe tonen blijven op dit album maar naar voren komen. Dead Poet Society maakt geen keiharde muziek, maar door de lage geluiden van de gitaren komen de riffs toch flink hard binnen. Daar is natuurlijk ook de basgitaar voor te danken.

Het echte hoogtepunt is het nummer “.intoodeep.”. De track gaat direct goed van start met een pakkende beat. Daar komt al snel een lekkere riff bij. Het refrein is echter waar Dead Poet Society schittert. Alle instrumenten werken perfect samen om de boodschap van de zanger te onderbouwen. Daarom komt de lyric “But fuck it, ‘cause I’m in too deep” goed binnen en blijft hij zeker hangen. Maar wat het nummer pas echt af maakt, is de heerlijk creatieve brug. De zanger blijft even stil en daardoor kunnen de rest van de bandleden zich uitleven.

De track die daarop volgt, “.georgia.” is ook zeker niet slecht. Het kenmerkt zich door de chaotische openingsriff, die we verschillende keren in het nummer te horen krijgen. De meeste bands houden zich netjes aan de vierkwartsmaat, maar Dead Poet Society is hier niet bang om te experimenteren met de maatsoort – en het pakt goed uit!

Het is jammer dat er na deze twee bangers in “-JU-” weer een pretentieuze monoloog komt. De band was net zo lekker op gang. En hoewel er nog wat goede nummers na komen, de experimentele mindset die Dead Poet Society had in “.georgia.” had wel wat langer mogen blijven. Verschillende nummers, zoals “.CoDA.” en “.loveyoulikethat.”, hebben een blues-achtige stemming. Daardoor lijken de tracks aan het eind wat op elkaar, in plaats van dat ze hun eigen karakter hebben. Jammer, want het zijn absoluut geen slechte nummers.

Dead Poet Society weet op “-!-” flink wat bangers te leveren, maar ze lijken soms wel een beetje op elkaar. Toch neemt dat niet weg dat de nummers individueel goed in elkaar zitten en pakkend zijn. Als dit nog maar het debuutalbum is van de band, dan maakt het zeker nieuwsgierig naar de toekomst.

Releasedatum: 12 maart 2021
Label: Spinefarm Records