zondag 16 april 2017

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Deez Nuts – Binge & Purgatory

Deez Nuts bestaat in 2017 tien jaar. Om na tien jaar je vijfde studioalbum al op de mat te leggen kan gezien worden als een behoorlijke prestatie. Twee jaar na “Word is Bond” is er nu “Binge & Purgatory“. Een stijlverandering mag er niet verwacht worden. Deez Nuts maakt hardcore punk en is daar goed in, dat weerspiegelt zijn grote fanbase wel.

Opener “Binge” zet je een beetje op het verkeerde been. Maar als de enigszins softe, maar toch opzwepende intro overgaat in “Purgatory” hoor je eigenlijk precies wat je verwacht. “Purgatory” is niet de snelste track, maar door de agressieve groepsvocalen krijgt dit nummer je wel meteen in de stemming voor de rest van de plaat. Op “Antidote” doet Scott Vogel van Terror mee, dit geeft de track een authentiek hardcore sfeertje.

Bij “Commas & Zeros” horen we een mindere kant van “Binge & Purgatory“, deze track is namelijk best saai. Je kunt natuurlijk niet zo veel variatie verwachten, maar “Commas & Zeros” klinkt wel heel erg generiek. “Break Out” is dan juist weer anders. Het is net alsof je naar een ouderwetse punksong aan het luisteren bent en dat is best aangenaam. Ook opvolger “Discord” is een goed nummer, vooral de bass klinkt lekker wanneer je die zonder gitaren hoort. Het doet op momenten best wat aan Papa Roach denken.

Op “Lessons Learned” hoor je Jamey Jasta van Hatebreed als gastvocalist, dit geeft het nummer weer een ouderwets hardcore gevoel. Ook is dit met de double bass één van de hardste tracks op “Binge & Purgatory“. “For What It’s Worth” is een vrij typische Deez Nuts-song en verrast dan ook niet. Gewoon ouderwets raggen met de Australiërs.

Wat wel opvalt is dat dit album geen nummers over feesten en drinken kent, terwijl dit thema voorheen vaak terugkwam op de andere albums. Deez Nuts zegt zelf ook een verandering doorgemaakt te hebben op dit vlak en dat is te horen op deze door New York geïnspireerde plaat. De band klinkt ook heerlijk heavy. Tracks als “Hedonistic Wasteland” en “Remedy” sporen je aan om bij een show flink heen en weer te rennen. Afsluiter “Do Not As I Do” begint op een verschrikkelijk hoog tempo om dan uiteindelijk langzaam, heavy en melodisch “Binge & Purgatory” af te sluiten. Een sterke afsluiter die je laat hunkeren naar meer.

Deez Nuts wordt serieuzer en serieuzer, dit is ook goed in de muziek te horen op “Binge & Purgatory“. Waar je eerst shot na shot na shot wilde doen, schreeuw je nu een stuk diepere teksten mee. Dat er twee ware hardcorelegendes gastvocalen doen zegt ook wel iets. Deez Nuts, vaak verward met de meme, is geen grap en speelt gewoon retestrak.

Releasedatum: 7 april 2017
Label: Century Media Records