dinsdag 25 april 2017

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Deftones in 013

Voor het eerst sinds 2013 komt Deftones terug naar Nederland. Om het in 2016 uitgekomen album “Gore” te promoten tourt de band dit voorjaar door Europa. Op een grijze, regenachtige, maandagavond 24 april 2017 doet de band uit Sacramento 013 aan als exclusieve show in Nederland. Voordat de Amerikanen spelen mag Skyharbor de show openen.

Skyharbor treedt op voor een goed gevulde main stage. De band heeft vorig jaar het album “Chemical Hands” uitgebracht en komt dat materiaal in Tilburg ten gehore brengen. Het geluid is de eerste paar songs niet om aan te horen, maar het wordt daarna gelukkig beter. Maar dan pas hoor je de zang, en die is alles behalve zuiver. De bandleden staan strak te spelen en laten zien hun instrumenten volledig onder controle te hebben, maar de zanger zit er zo vaak naast dat het de sfeer een beetje drukt. De band sluit af met “Evolution” en gelukkig kan er dan toch een redelijk applaus vanaf.

Dan is het na een half uurtje wachten tijd voor de band waar een uitverkocht 013 voor is gekomen vanavond. Deftones begint een paar minuten eerder dan verwacht en opent met “Korea” van het inmiddels zeventien jaar oude “White Pony“. Dit voelt voor de toegestroomde fans meteen als een warm bad van herkenning. Wanneer vervolgens “Elite” wordt ingezet, is er vooraan flink wat beweging te zien. Helaas is het geluid vanaf het begin niet geweldig en klinken de instrumenten als een brei van geluid waar alleen de stem van Chino Moreno bovenuit te horen is. Gelukkig is hij vanavond goed bij stem.

Na een half uur is er duidelijk iets veranderd aan de geluidsafstemming en horen we pas de eerste track van “Gore“, namelijk de titeltrack. Hierna wordt meteen de tweede track van het album ten gehore gebracht, namelijk “(L)MIRL“. Tijdens dit nummer lijkt het publiek een beetje in te kakken. Niets is echter minder waar, want hierna speelt Deftones de zaal plat. Songs van het laatste album zullen we de rest van de avond niet meer horen.

Moreno lijkt op momenten te proberen het publiek op gang te krijgen en de lukt goed, vooral wanneer hij het publiek in gaat. Ook trekt hij een versterker om en wanneer er crewleden komen aangesneld om hem weer recht te zetten, gaat de zanger prompt op de omgetrokken versterker staan. Er wordt gesprongen, gemosht en er is zelfs even een circlepit te zien. Wanneer klassieker “Change (In the House of Flies)” gespeeld wordt lijkt de avond niet meer stuk te kunnen. Een toegift kan natuurlijk niet missen en met “Rocket Skates” maakt Deftones de perfecte keuze om de show knallend af te sluiten.

Ondanks een wat minder begin, waar de band overigens niets aan kon doen, was dit een geweldige show. De lichten ondersteunden de show goed en gaven het decor kleur. Het was opvallend dat er maar twee nummers van “Gore” gespeeld werden, maar het mocht de pret niet drukken. Mensen verlaten het gebouw met tevreden gezichten.