zondag 28 augustus 2016

Geschreven door Natasja Dijkstra.

Delain – Moonbathers

Met alle tours, headline shows, releases en mijlpalen, mag Delain 2016 met recht bestempelen tot zijn meest bijzondere jaar tot dusver. Zijn tienjarige bestaan viert de band met het uitbrengen van de nieuwe plaat “Moonbathers”. In aanloop naar de release doet de – van eigen bodem afkomstige – band een rondje langs de grote, Europese festivals met hoogtepunten als Graspop, Download en Hellfest. Aldaar, wordt het nieuwe materiaal goed ontvangen. Delain belooft het meest diverse, gedurfde en sterkste album tot nu toe.

Op stevige opener “Hands of Gold” ontmoeten we een oude bekende: Alissa White-Gluz. De Arch Enemy-vocalist hoorden we eerder al op de langspeler “The Human Contradiction”, die in 2014 werd uitgebracht. White-Gluz voorziet de albumopener van een brutaal sausje. Hoewel het nummer een vreemde keuze lijkt om je album mee te openen, is de keuze wel volkomen toepasselijk. “Hands of Gold” is een melodische stoomwals, waarin het exceptionele toetswerk van Martijn Westerholt goed tot zijn recht komt.

Het derde nummer van het schijfje, “Suckerpunch”, werd eerder dit jaar uitgebracht als single op EP “Lunar Prelude”. Het nummer bevat exact de energie die je verwacht van een nummer met een treffende titel als “Suckerpunch”. Een ware arenarocker, waarop frontvrouw Charlotte Wessels haar catchy zanglijntjes volledig uit de doeken doet. Ook in de donkere grandeur van ballad “Chrysalis – The Last Breath” toont Wessels haar kwaliteiten. De emotie in haar stem grijpt je van de eerste tot de laatste, kwetsbare seconden.

De tweede fase van “Moonbathers” is iets minder sterk, maar desalniettemin verrassend. Het zestal trakteert de luisteraar op een Queen-cover van het uit 1989 afkomstige nummer “Scandal”. Een prima toevoeging om de diversiteit van het album verder te waarborgen. We horen de frontvrouw hier zelfs haar muzikale grenzen verkennen door te grunten. Toch is de grootste verrassing van de nieuwe plaat verpakt in het kleine vier minuut durende “The Monarch”. Een sferisch, veelal instrumentaal nummer, dat de meest mooie, orkestrale stukken van de gehele plaat tentoonstelt.

Onder andere met “The Monarch” laat Delain zien dat hij tot de top van de symfonische metalscene behoort. “Moonbathers” is precies zoals beloofd: divers, gedurfd en staat als een huis. Op zichzelf staand is niet ieder nummer pakkend, maar de plaat bevat zonder meer uitschieters. Neem bijvoorbeeld albumopener “Hands of Gold”, die de vernieuwde Delain-sound goed samenvat: de vocals en toetsen, als vanouds, in de hoofdrol met prominentere orkestraties en meer focus op gitaarspel.

Releasedatum: 26 augustus 2016
Label: Napalm Records