zaterdag 20 oktober 2018

Disturbed is erg tam op “Evolution”

Het is alweer drie jaar geleden dat Disturbed zijn meest recente album, “Immortalized”, uitbracht. Het zevende studioalbum, “Evolution”, ligt sinds vrijdag 19 oktober in de schappen. De band heeft besloten naast de normale plaat ook een deluxe-editie uit te brengen. Dit schijfje telt vier nummers meer, inclusief “The Sound of Silence”, oorspronkelijk van Simon & Garfunkel, samen met Myles Kennedy.

Disturbed opent met het reeds uitgebrachte nummer “Are You Ready”. De bekende klanken van de band zijn goed te horen. Zanger David Draiman laat zien waar de heren bekend om staan: metal alleen zoals Disturbed dat kan. Zo is de authentieke stem van Draiman, scheurende gitaren en een strak ritme te horen.

A Reason To Fight” is in dezelfde stijl als “The Sound of Silence“. De cover is de band goed bevallen. De track is grotendeels akoestisch en er is een gevoelige toon te horen in de stem van de zanger. Pas veel later in het nummer komt er een elektrische gitaar om de hoek kijken, maar dit blijft op de achtergrond. Tevens zijn dit niet de enige tracks op de plaat die neigen naar de lievere kant van Disturbed: zo zijn er “Hold On To Memories”, “Watch You Burn” en “Already Gone”. Op de reguliere versie van “Evolution” is daardoor al bijna de helft aan de zachtere kant

Kent iedereen het bekende lachje van de zanger? Die we ook hebben gehoord bij “Inside the Fire”? Ja hoor, ook op dit album is hij weer te horen! “Stronger On Your Own“: een lekker, wel een wat langzamer tempo neemt je mee door het nummer. Het is een typerend lied waarbij je goed wilt luisteren naar wat de band vertelt. Een van de meest inspirerende stukjes uit het nummer is misschien wel: “And when you’re able to decide, then you don’t want this anymore. You’ll be the one to turn the tide.” Iedereen speelt deze track waarschijnlijk snel nog een keer af om even goed te luisteren. Of je zoekt de lyrics op.

Maar wat brengt de deluxeversie van het album? Hier is als eerste de liveversie van “The Sound of Silence” te vinden, die gezongen is met Myles Kennedy. Daarnaast is er een remix van “Are You Ready” door Sam de Jong. Er zijn nog twee eigen nummers te vinden op het bonusgedeelte: de tracks “This Venom” en “Uninvited Guest” zijn. “This Venom” is een rockende track. Hij ligt lekker in het gehoor en het refrein zing je al voor het einde van de song licht mee. Het nummer voorziet de fans wel van een korte, maar ontzettend knallende solo: hoge noten en snelheid. Als allerlaatste deluxetrack is er dan “Uninvited Guest”, opnieuw een rustig en akoestisch lied. Disturbed heeft gemerkt dat de niet-ruige kant van de band ook in de smaak is gevallen: zelfs in de nieuwe bonustracks is een, van de twee, wederom lieflijk.

Het album laat twee duidelijke polen zien. Dit is als eerste de alom bekende stijl van Disturbed. Als deze tonen ergens te horen zijn, herkent bijna iedere metalhead binnen een paar seconden wie dit is. De andere pool is de superzachte kant, met de akoestische set-up en fragiele stem van Draiman. Een aardige verandering ten opzichte van het vorige album. Dit is zeker niet weggelegd voor iedere fan. Gelukkig zijn er nog een paar hardere nummers, maar iets meer had wel gemogen.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 19 oktober 2018
Label: Reprise Records