donderdag 21 oktober 2021

Don Broco herhaalt trucje op “Amazing Things”

Hardrockband Don Broco heeft in rap tempo de wereld weten in te pakken. Met catchy riffs en energieke vocalen wist hij zich in een paar jaar tijd tot een bekende naam in de alternatieve scene te ontwikkelen. Nu komt de band met zijn vierde album: “Amazing Things”. Maar klinkt dat ook ‘amazing’?

De eerste track van het schijfje is “Gumshield”. Hoewel het met flink wat pit van start gaat, valt er bijna het hele nummer door een irritant synth-deuntje te horen. Het is om gek van te worden – vooral omdat het nummer zonder dat wijsje best prima zou zijn. Maar doordat die oorwurm er bij zit, hoop je dat het lied snel voorbij is. “Manchester Super Reds No.1 Fan” heeft gelukkig niet zo een irritant geluid – het is deze keer slechts een beetje irritant. Dat is een verbetering, maar echt top is het ook nog niet.

Endorphins” gaat van start met de bijzondere kopstem van zanger Rob Damiani. Dan komt er een stevige elektronische beat bij en gaat hij over op iets dat tussen rappen en zingen in zit. Dat bouwt zo lekker op naar een keiharde riff. Instrumentaal is dit nummer erg sterk en afwisselend. Soms rustig, en soms ontzettend energiek. Een flinke breakdown aan het eind maakt het helemaal af. Don Broco kan prima zonder oorwurmen – beter houdt hij dat zo. In de track “Uber” komt er wel weer even een deuntje van de synths, maar die blijft gelukkig niet het hele nummer doorgaan. De coupletten klinken krachtig zonder veel gebruik te maken van gitaren. Vooral Damiani blinkt hier weer uit met zijn agressieve rap. De refreinen zijn ontzettend aanstekelijk en je moet haast wel meebewegen.

Don Broco blijkt ook niet bang te zijn om serieuze onderwerpen aan te snijden op de nieuwe CD. “How Are You Done With Existing” gaat over zelfmoord. Het begint rustiger dan andere nummers, maar halverwege komen de drums erbij en gaat er een gitaarsolo van start. De gevoelige track is een welkome afwisseling van de energieke tracks waar dit album al vol mee staat. Soms krijg je namelijk het idee dat de riffs op elkaar lijken – niet zozeer muzikaal, maar qua vibes. “How Are You Done With Existing” heeft een totaal andere sfeer dan de rest van de liedjes op het schijfje.

Amazing Things” heeft een paar lekkere tracks, maar als album schiet het tekort. Don Broco weet donders goed hoe je pakkende riffs schrijft, maar ze hebben wel allemaal een vergelijkbaar gevoel. Als je er dus een heel album van moet luisteren kan het wat gaan vervelen. Maar mocht er eens een track voorbij komen op shuffle, dan is het zeker headbangen geblazen! Zo lang er geen irritante oorwurm in zit, tenminste.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 22 oktober 2021
Label: Sharptone Records