woensdag 5 februari 2020

DragonForce neemt TivoliVredenburg mee in een virtueel tijdperk

Op 4 februari 2020 speelt DragonForce zijn eerste Nederlandse show van de tour in TivoliVredenburg. De zaal is een maatje groter geworden, nadat de band Pandora had uitverkocht. Maar nodig blijkt dit niet: in Ronda is de bovenring gesloten en de barrières staan drie meter van het podium af. Athanasia en Frozen Crown mogen in de mager gevulde zaal hun best doen het publiek op te warmen.

Om kwart over zeven mag de band Athanasia de wat lege zaal opwarmen. Een tegenvallertje is dat op het achterscherm de bandnaam te zien is, maar dat het scherm zo laag hangt het eigenlijk niet te zien is. De apparatuur van DragonForce blokkeert het hele effect. De drummer loopt het podium op en zet een bandje op. Er komt een hoop herrie uit de boxen, het gitaarspel was niet plezierig om aan te horen. Het krassende geluid hield erg lang aan: mensen kijken een beetje om zich heen, onzeker wat de bedoeling is. In het eerste nummer “Obelisk” is er een klein technisch mankementje: iets in de apparatuur van de bassist is niet in orde, het is niet aangesloten! Snel trekt de muzikant aan de kabels en zet het zelf recht. Harde metal, diepe grunts en de heren in leren pakken overvol met spikes steken een beetje af. Misschien net iets te hard? In de loop van de act komt er ook wat meer zang en lijkt het publiek de band wat aangenamer te vinden, dat is tevens te merken aan de band. Ze komen wat losser en de muziek begint ook wat beter te klinken. Na “Nightmare Sound” is de band klaar, maar eigenlijk is dit net het moment dat je er een beetje in begon te komen en het wat lekkerder in het gehoor lag.

Als tweede komt Frozen Crown het podium op. Een gemixte band: een frontzangeres, een vrouwelijke basgitarist en drie heren. Het ziet er veelbelovend uit. De zangeres valt misschien qua stijl er een beetje buiten: erg lieflijk, paradeert zij een beetje over het podium en haar kapsel zit bijna altijd wel perfect. Dit zegt ook iets over haar stem: dat is net zo mooi als haar kapsel. Frozen Crown, die genoemd is als special guest van de avond, mag even lang op de bühne staan als Athanastia, maar in deze tijd krijgt de band een stuk meer voor elkaar. Met tracks als “I Am the Tyrant” en “Neverending” gaat het publiek goed mee. Zelfs zijn er enige zeer fanatieke fans te vinden in het publiek die woord voor woord mee schreeuwen. De band voelt de energie en pakt dit goed op. Uiteindelijk doet de hele zaal mee en begint het al gezelliger te worden.

Dan is het eindelijk tijd voor de mainevent van de avond: DragonForce! Het opent met een lasershow, vervolgens worden de – jawel – reuze arcade machines aangezet. De hele show voorzien zij het publiek van scènes uit je favoriete oude games: Mortal Kombat, Castlevania en allerlei oude racespellen, je kan het zo gek niet bedenken. Daarnaast is er een groot scherm waar van alles game gerelateerd te zien is én staat er een megadraak op het podium. Waar moet je beginnen? Er wordt afgetrapt met “Highway To Oblivion” en de gitaristen pronken bovenop de arcademachines terwijl er confetti over het publiek popt. Wat een knaller van een opener. En alsof dat niet genoeg is gaan we direct over in “Fury of the Storm” waardoor het hele publiek los gaat. De vloer is ondertussen al goed gevuld, maar de bovenring blijft dicht.

Naast alle bekende tracks waar alle fans hard bij mee schreeuwen gebeuren de gekste dingen. Herman Li, een van de gitaristen, livestreamt het hele concert op Twitch! Met zijn GoPro aan een rugzak gemonteerd loopt hij hiermee soms over het podium en anders heeft de crew het voor hem vast. Iedereen die aanwezig is geweest bij het concert kan zichzelf nog even terugzoeken op de stream. Daarnaast is bij de track “The Last Dragonborn” Coen Janssen, de pianist van Epica, te gast. Het publiek vindt dit erg leuk en er wordt luidkeels: “Coen, Coen, Coen!” toegeroepen. Maar het zou geen Nederlands publiek zijn wanneer het alom bekende “Broek uit op je hoofd” niet naar voren komt. Zanger Marc Hudson toont een serieuze interesse en probeert te ontraadselen wat er nu aan de hand is. Wanneer bijna Li zijn broek naar beneden wilt trekken wordt er uit het publiek een broek gegooid! En Hudson doet hem zeker wel op zijn hoofd.

Hudson speelt normaliter niet gitaar, maar ditmaal, voor het eerst in de tour, besluit hij dit toch te doen. Een gamemedley wordt trots gespeeld met de tracks van Castlevania en Final Fantasy. Niet iedereen in het publiek herkende de tunes, maar lekker klonk het zeker. Bij het toegift komt “My Heart Will Go On” van Céline Dion er tussendoor knallen en als afsluiter van de avond is het zoals altijd tijd voor “Through the Fire and Flames“. Deze track is altijd goed en de grootste pit van de avond zet zich in.

Het was een avond met een stroeve opbouw. Echter ontwikkelde het zich in positieve zin naar mate de show vorderde en het simpelweg eindigde in een feestje. Een feestje waar vooral veel te zien en beleven was, naast de kwaliteit die je gewend bent van een band als DragonForce.