donderdag 26 januari 2017

Geschreven door Kim Hageman.

Dropkick Murphys in AFAS Live

Het is woensdag 25 januari wanneer Dropkick Murphys zijn talent ten gehore zal brengen in AFAS Live, te Amsterdam. De band heeft Skinny Lister en Slapshot als supportacts meegenomen.

De avond wordt geopend door Skinny Lister. De zeskoppige band lijkt zich niets aan te trekken van een nog wat schaars gevulde AFAS Live. Zangeres Lorna Thomas stuitert gelijk met haar rode schoentjes over het podium. Zij wordt vergezeld door haar bandleden die even enthousiast zijn. De verschillende instrumenten sluiten goed op elkaar aan. Er komt dan ook een gezellige folk sound uit de instrumenten geknald. De wat saaie belichting wordt geheel gecompenseerd door de leuke show die Skinny Lister neerzet. Het maakt niet uit of je deze band in een kleine pub of in een – deels gevulde – AFAS Live zet: het is feest! Skinny Lister laat weten dat hij in november terug zal komen.

De volgende band die het podium mag betreden is Slapshot. Een groot contrast met Skinny Lister. De muziek lijkt tijdens het eerste nummer aan te slaan bij het publiek en er ontstaan wat kleine pits. Hier vraagt de agressieve en strakke muziek ook zeker om. Af en toe lijkt de zanger van de band, Jack “Choke” Kelly, de neiging te hebben op de mensen in te duiken, maar behoudt zijn danspasjes toch voor het podium. Zoals de band zelf ook benoemt speelt hij hardcore zonder poespas: gewoon heerlijk beuken. De heren van Slapshot zetten een strakke en hardcore-waardige show neer en maken de fans enthousiast voor de headliner.

Rond de klok van half 10 begint de intro track voor de show van Dropkick Murphys. Het is overduidelijk dat het gehele publiek voor deze band komt: vuisten komen de lucht in en bier wordt in overmate rond gegooid. De oud geleerden van de folk muziek krijgen direct iedereen mee in hun muziek. Zanger Al Barr staat eerst alleen vooraan op het podium en bespeelt het enthousiasme van zijn fans. De band laat gelijk merken dat hij zeer ervaren is in de muziek die hij speelt: de muziek klinkt foutloos en wordt strak neergezet. Barr laat duidelijk merken dat interactie met het publiek één van de krachten van Dropkick Murphys is.

Alles wat je nog kon missen aan energie bij de voorprogramma’s, knalt er bij Dropkick Murphys dubbel zo hard uit. De lichtshow sluit volledig aan bij het energieke optreden van de band. Songs zoals “Going Out in Style“, “The Wild Rover“, “Rose Tattoo“, “The Boys Are Back” en “Until the Next Time” komen allemaal voorbij! De heren van Dropkick Murphys zijn een bijna uitverkochte AFAS Live zeer waardig.