dinsdag 19 december 2017

Eat Your Heart Out toont potentie op “Mind Games”

De Australische female-fronted poppunkband Eat Your Heart Out timmert hard aan de weg. Zo heeft de band in 2017 gespeeld met bands als Deaf Havana en Vacant Home en speelde hij ook nog een eigen headlinetour. Daarnaast bracht de band begin dit jaar nog een nieuwe EP uit, genaamd “Carried Away“. Nu komt Eat Your Heart Out opnieuw met een kort schijfje om het jaar af te sluiten: “Mind Games“.

Een kort gitaarintro, snelle drums, een vingervlug riffje en gaan: Eat Your Heart Out begint met “Rust” de EP precies goed. De zoete, enigszins hese stem van frontvrouw Caitlyn Henry lijkt eerst gek te zijn in combinatie met de punk instrumentatie, maar blijkt toch een frisse toevoeging te zijn en prima te passen. Vooral het refrein is behoorlijk catchy. De band gaat hierna door naar het grungy “Cellophrane“, waar de gitaren laag klinken en de melodie wat melancholischer.

Op het midden van “Mind Games” is het hoogtepunt te vinden. Dit is namelijk de track “Conscience“, waarop zanger Patrick Miranda van de alternatieve rockband Movements te horen is. Hij verwerkt de typische spoken word-stijl, die hij in de tracks van zijn eigen band gebruikt, ook in dit nummer. Daarnaast laat hij zelfs enkele ruige vocalen horen die tegen screams aanzitten. Dit staat geweldig in contrast met Henry’s zoetere stem en geeft de afwisseling die je als luisteraar nodig hebt om je niet te gaan vervelen tijdens deze EP. De opvolger “Better Late Than Never” is in vergelijking een beetje teleurstellend en zelfs oppervlakkig. Het upbeat refrein grijpt namelijk niet genoeg aan om tegen het vorige nummer op te kunnen.

Dit probleem komt ook terug op de rest van de EP. Eat Your Heart Out zit bomvol met talent en potentie, maar lijkt zijn eigen geluid nog niet helemaal gevonden te hebben. De muziek voelt allemaal net iets te algemeen en veilig, net zoals op “Rock Bottom“. De instrumenten en vocalen klinken prima, maar het mist toch iets bijzonders en blijft de luisteraar daardoor niet echt bij. De afsluiter “Landslide” doet dit juist wel. Een passief-agressieve toon overheerst in het nummer en er is zelfs af en toe een rauw randje in de stem van Henry te vinden. Een volwaardige manier om de EP af te sluiten.

Met “Mind Games” laat Eat Your Heart Out zien behoorlijk wat moois in huis te hebben. De band is nog bezig met een zoektocht naar zijn eigen stem, maar dit neemt niet weg dat hij vol met potentie zit. In de gaten houden, deze band!

Releasedatum: 1 december 2017
Platenlabel: Fearless Records