vrijdag 27 september 2019

Geschreven door Sanne Paaij.

Een avond met oud-gedienden uit de hardcore tijdens Northcote Showcase in Bibelot

Op een stormachtige donderdagavond 26 september is het in de Dordtse Bibelot tijd voor een Northcote Showcase. Op het programma staan Icepick, een very special guest en headliner Judge. Hoewel het voor de hardcoreband uit New York een exclusieve Nederlandse show is, zijn de kaarten niet uitverkocht. Dit zou zomaar te maken kunnen hebben met het feit dat World Be Free, die eigenlijk ook op de bill stond, heeft afgezegd. Hoe dan ook; het is tijd voor een flink potje hardcore!

Hoewel de zaal nog maar voor een kwart gevuld is, trapt het Friese Icepick om 20:00 uur met volle energie af. De band heeft het gezegde “het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen” erg serieus genomen. Het drumstel is versierd en her en der ligt wat serpentine op het podium. De zanger neemt tussendoor ook vaak de tijd om positieve boodschappen te brengen. Als hij niet aan het woord is staat hij geen seconde stil en loopt van links naar rechts over de bühne. Het publiek, dat langzaam binnendruppelt, blijft echter nog even op een afstandje en kijkt rustig toe. Icepick duikt binnenkort de studio in om aan een nieuwe plaat te werken en speelt vanavond alvast wat nieuwe tracks, zoals “One Good Reason”. Aan het einde van de set wordt de reden van de versiering overigens pas echt duidelijk; de drummer is namelijk jarig vandaag! Na een verkorte versie van “Happy Birthday”, halfzacht meegezongen door het publiek, speelt Icepick zijn laatste nummer en laat alvast weten wat de special guest is: Mainstrike.

Mainstrike is een band die al ruim twintig jaar meedraait en officieel niet meer bestaat. Dit betekent overigens niet dat er geen energie meer aanwezig is. De zanger van de straight edge-hardcoreband uit Gelderland spuwt zijn teksten en vliegt als een bezetene over het podium. Het publiek krijgt een flinke dosis positiviteit over zich heen. Maar, zoals je verwacht van een hardcoreband, gaat dit gekleed in een jasje van woede. Achterin de zaal is het inmiddels aardig vol, maar de eerste meters voor het podium blijven leeg. Frontman Roland Roller roept geregeld om wat energie vanuit de toeschouwers, maar het lijkt er niet in te zitten vanavond. Pas tijdens de een na laatste track, “Hopefull Days”, stormt er iemand van achter uit de zaal naar voren. Hij probeert wat mensen op te jutten, maar het lijkt juist voor irritatie te zorgen. Slechts een enkeling voelt zich aangesproken om mee te doen. Tijdens het laatste nummer neemt de zanger het heft dan maar in eigen handen en springt van het podium. Dit werkt toch enigszins aanstekelijk, want “No Passing Phase” wordt flink meegeschreeuwd.

Na een enorm snelle ombouw betreedt Judge om 21:35 uur het podium. Als de eerste noten worden aangeslagen wordt duidelijk wat er aan de hand is met het publiek vanavond; iedereen heeft zijn krachten gespaard voor de hoofdact! Tja, de gemiddelde leeftijd in de zaal ligt dan ook boven de 35. De toeschouwers, die eerst zo afwezig leken, vullen nu elke vierkante meter van Bibelot volledig op. Van stilstaan is dan ook geen sprake meer. De moshpit gaat los en er wordt uit volle borst meegeschreeuwd op tracks zoals “Like You”. Judge vliegt als een malle door de setlist heen en zorgt ervoor dat de energie op geen enkel moment naar beneden zakt. Toch best knap voor een band die al ruim dertig jaar meedraait. Er wordt inmiddels flink gestagedived en geregeld gaan er gebalde vuisten de lucht in. De teksten van zanger Mike “Judge” Ferraro zijn een stuk persoonlijker. Waar de vorige bands het veel algemener hielden, zingt hij over een verloren liefde en het uit elkaar gaan van zijn vorige band Youth of Today. Dit spreekt de toeschouwers aan; vol emotie worden de teksten meegezongen. Voor het laatste nummer, “Warriors“, wordt de band bijgestaan door Andrew Kline. De World Be Free-gitarist is vanavond wel meegekomen en pakt er een microfoon bij. Hij en Ferraro steken deze geregeld in het publiek dat inmiddels strak tegen het podium staat. Judge vult amper 45 minuten vanavond, maar heeft alles gegeven. Een legendarische avond, met een line-up die je niet snel nog een keer mee zal maken.