dinsdag 30 juni 2020

Emmure breekt de boel af op “Hindsight”

Keiharde, agressieve metal: dat is waar Emmure bekend mee is geworden. Ook op zijn nieuwe album “Hindsight” gaat de band weer flink tekeer. En klinkt het ook een beetje?

Het eerste nummer, “Finally Understanding Nothing”, laat direct het karakter van de plaat horen. Zware riffs, brute screams en opzwepende rap: het album zit er vol mee. De track knalt door de speakers en brengt je gelijk in de stemming voor de rest van het album. De rest van de nummers zal wel net zo zwaar zijn… of toch niet? Wanneer het eerste liedje uit is gaat “Trash Folder” van start – en die is nóg zwaarder dan zijn voorganger. Je knijpt je billen er even van samen. De basgitaar is ook goed te horen; zijn geluid sleept je mee en laat je alle hoeken van de kamer zien. Op die voet gaat het album verder.

Hoewel Emmure geen breakdowns nodig heeft om heavy te zijn – de riffs zijn vaak al zwaar genoeg – zitten er toch wat op het album. De breakdown in “Gypsy Disco” duurt haast het halve nummer, wat misschien weer iets te veel van het goede is. Gelukkig is de helft van het nummer niet heel lang, want het album zit vol nummers van rond de twee minuten.

“I’ve Scene God” biedt ons een pauze – soort van. Het blijft een hard nummer, maar de drums hebben hier een prominentere plek doordat de gitaren niet constant aanwezig zijn. De track wordt bovenal gedreven door de rap van de zanger, Frankie Palmeri. Spelend met woorden verwijst hij naar verschillende bands in de scene: “Say you stick to your guns, but you stray from the path / Not a killa like attila when you feel my fucking wrath.” Een beetje metalcorefan kan hier flink wat artiesten herkennen.

Emmure weet niet alleen hoe je boze muziek maakt, maar ook sinistere muziek. Dat krijgen we te horen op “203”. Het is een welkome verandering na alle woede. De band maakt goed gebruik van een zacht gitaarriff en Palmeri’s geheimzinnig gefluister op de achtergrond om de onheilspellende sfeer te creëren. De basgitaar doet in de coupletten zijn eigen ding, helemaal los van de leadgitaar, wat goed bij het nummer past. Deze iets minder agressieve track valt misschien niet bij elke fan in de smaak, maar is toch een goede aanvulling op het album doordat het wat variatie brengt.

Emmure zet de boel weer op stelten op zijn nieuwe album “Hindsight”. Het klinkt woedend en verdraaid zwaar. Er zijn geen grote verrassingen voor fans, maar toch stelt het niet teleur: het is oud en vertrouwd. Het is puur Emmure.

Rating: 8/10
Releasedatum: 26 juni 2020
Label: SharpTone Records