donderdag 1 februari 2018

Enthousiaste Motionless In White walst TivoliVredenburg plat

TivoliVredenburg begint februari met een overdosis aan muzikaal geweld. In Pandora staan Ice Nine Kills, Cane Hill en Motionless In White. In Ronda staan Frontstreet en Hollywood Undead. We zijn bij beide shows geweest en hier bespreken we de Pandora-acts. De Ronda-show vind je hier.

De sfeer bij Ice Nine Kills zit er direct goed in. Het lijkt wel alsof de moshpit al bezig is voordat er überhaupt een band op het podium staat. Dat belooft dus veel goeds voor deze avond. Nu moet de opwarmer van vandaag het nog zien waar te maken. Hier kunnen we kort over zijn: Gelukt! Met een hoofdletter G. Frontman Spencer Charnas zweept het publiek nog eens extra op met zijn vlijmscherpe screams. “The Plot Sickens” en de afsluitende “Me, Myself and Hyde” worden enorm goed ontvangen. Charnas eindigt de show terwijl hij boven op het publiek blijft staan.

Het ietwat onbekendere Cane Hill mag na Ice Nine Kills de zaal afbreken. Menigeen vond dit een vreemde volgorde, maar de jongens moeten nu alleen maar harder bewijzen dat ze hier thuishoren. Direct laat Cane Hill weten hoe de komende minuten eruit moet zien: nog voordat er ook maar een noot gespeeld wordt van openingstrack “Time Bomb”, moet er al een wall of death gemaakt worden. Net zoals bij Ice Nine Kills is het hier ook een zwetende en beukende tornado in de zaal. Maar toch is de set minder spectaculair om naar te kijken als we het vergelijken met de vorige band. Er is minder energie en er worden meer korte rustmomenten in de muziek geplaatst. Dit wil echter niet zeggen dat het minder goed is. Af en toe is zanger Elijah Witt niet te verstaan, wat door technische mankementen lijkt te komen.

Bij “Too Far Gone”, een van de laatste tracks, lijkt Cane Hill helemaal opgewarmd te zijn. Er wordt iets meer bewogen, voornamelijk door gitarist James Barnett en bassist Ryan Henriquez. Deze guys hebben onwijs veel potentie en het is zeker goed dat ze met Motionless In White door Europa touren, alleen hadden ze toch beter de avond kunnen aftrappen. Nu is het tijd voor Motionless In White om het feest compleet te maken.

Het is de kers op de taart. De knal van de vuurpijl, de Snickers van Rapper Sjors. Motionless In White is waar iedere persoon in Pandora op gewacht heeft. Het is ongelofelijk hoe enthousiast het publiek op deze heren reageert. De band zelf is ongelofelijk dankbaar om met zijn eerste headlinetour in een uitverkochte TivoliVredenburg te staan: “I want you to look right, left, to your back, in front of you, down and up. What do you see? A sold out show!”, roept frontman Chris Motionless.

Muzikaal staat deze set als een huis! Het geluid is ontzettend vol en daardoor superprettig om te horen. De grootste hits komen voorbij, zoals “Reincarnate”, “Loud (Fuck It)” en natuurlijk “Eternally Yours” als toegift. Maar ook bijvoorbeeld “Necessary Evil” wordt door iedereen toegejuicht. Kortom: deze hele uitverkochte show zit vol met echte fans die alle muziek kennen. En mocht je denken dat de pit niet groter, drukker en harder kon dan bij Ice Nine Kills en Cane Hill, dan heb je het mis. De zaal is ondertussen helemaal gevuld, maar de pit worstelt zich een weg in het publiek.

Deze one man show, want laten we eerlijk zijn, Chris krijgt alle aandacht, is mooi om te zien. De band heeft twee dames meegenomen die zo nu en dan het podium opkomen om iets toe te voegen. De ene keer met donker kattenmaskers, de andere keer met neonmaskers en een vlag. Motionless In White wil zijn fans ook visueel pleasen vanavond.

Onder luid gegil eindigt deze show en heeft Motionless In White een hoop fans blij gemaakt. De guys hebben ondertussen al genoeg shows gespeeld en genoeg bewezen. De volgende keer wordt er een headlineshow gegeven in een grotere zaal. En ook die zal uitverkopen!

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.