vrijdag 6 november 2020

Fear No Empire gaat hard op “Fear No Empire”

De band Fear No Empire is samengesteld uit leden van Zebrahead en The Adolescents. De protestband heeft een EP gecreëerd met zes knetterharde nummers met een beul van energie. In een wereld die onrustig is met de Black Lives Matter beweging, de verkiezingen van de Verenigde Staten, enzovoorts, is zo een band logisch. Hoe laten de mannen van zich horen op de plaat “Fear No Empire“?

Met een schel gitaargeluid trappen we af op “Revolt“. Ali Tabatabaee, rapper van Zebrahead, zet de toon. Met een punkrock-setting racen we door de track. De drum is retesnel en de riff van de gitaar gaat minstens zo snel. “Fight the system, the battle rages” is een ijzersterke lyric, die kracht achter het nummer zet. Het daarop volgende lied “Amplifier” heeft een lager gitaarsound en de zang is net wat meer teruggenomen. De tekst is echter sterk: van de verschillen tussen arm en rijk, COVID-19 en de verkiezingen. Alles wordt uit het binnenste van de zanger geschreeuwd.

“Destroyer” is in samenwerking met Zebrahead. Alhoewel dit gelabeld is als een samenwerking met de band, hoor je vocalist Matty Lewis niet terug. De track heeft een net wat ander gevoel dan zijn voorgangers: het is net wat simplistischer qua ritme, maar het zorgt ervoor dat het goed ligt in het gehoor. “Super Spreader” is een bom van energie: je kan niet stilzitten. Binnen enkele seconden doe je mee op wat voor manier dan ook. Het is een daadwerkelijke reflectie op de huidige situatie rondom COVID-19. Aldus zanger Tabatabaee: “Super Spreader condemns the selfish actions and twisted rational used by some people who politicize wearing masks during a global pandemic rather than follow clear scientific evidence and common sense to protect not only their lives, but the lives of everyone they come into contact with as well.” Naast dit nummer heeft Tabatabaee nog meer verteld over de achtergrond van tracks, zoals bijvoorbeeld “Revolt“, tijdens het interview met Smash Press.

Feed the Pressure” is met eenzelfde kracht als voorgaanders. De leadgitaar trekt net wat meer de aandacht hier en daar omdat het afsteekt van het ritmische deel, net zoals de solo. Deze is daarbuiten sowieso het meest prominent van de hele EP. Als uitsmijter is er “On Fire America“. Eigenlijk geen toepasselijkere titel op dit moment dan deze. Het nummer spreekt voor zichzelf: protesterend. Het nummer is muzikaal een mindere chaos dan de andere vijf songs, maar dit zorgt juist voor een gezonde afwisseling.

Fear No Empire” bevat ontzettend veel kracht. Voor de zes nummers zit er nog verbazingwekkend veel afwisseling in en is het eigenlijk een fantastische verrassing. Zo zie je maar: de lockdown en wereldsituatie kan ook voor hele goede dingen zorgen. Een voorbeeld hiervan: Fear No Empire.

Releasedatum: 28 oktober 2020
Label: Killing Season Records