vrijdag 17 september 2021

Fleddy Melculy bewijst dat Belgen wel humor hebben met EP “…And Just Niks For All”

Anderhalf jaar na hun derde album, “Sabbath Fleddy Sabbath”, brengen de mannen van Fleddy Melculy je hun EP “…And Just Niks For All”. Hoewel de Belgen vooral bekend staan om hun humoristische nummers, zitten er hier en daar ook serieuze tracks en verzwijgingen tussen. De grote vraag is natuurlijk hoe de band zich blijft evolueren.

Met een voicemail van komiek en muzikant Urbanus op “Papa FM”, wordt het feestje geopend en worden de gitaren van “God is een kapper” ingezet. De gitarenlijnen lijken behoorlijk op “Angel of Death” van Slayer, maar net op het moment dat je het geschreeuw van zanger Tom Araya verwacht, komt het typische Fleddy Melculy geluid naar boven. Het is bruut, recht voor zijn raap en scherp. De bas is goed te horen en de drums gaan er lekker op los. De frustatie is te begrijpen. Want ja, zoals Fleddy Melculy het zegt: “kappers maken metal kapot!”. De adrenaline zit hoog en wordt nog hoger op het moment dat de track “Backstage” wordt geopend. Het nummer is geschreven tijdens de tweede coronagolf en laat zien dat backstage helemaal geen fantastische plek is zoals er vaak gedacht wordt. Dan is het moment daar: de breakdown wordt opgebouwd. “Vanavond gaan we spelen en spaghetti eten” klinkt er door de speakers terwijl de instrumenten je klaarstomen. Het barst goed los: de dubbel bas, monsterlijke riffs en brute mankracht zorgen ervoor dat je headbangend de rest van het nummer doorbrengt.

Er wordt wat rustiger geopend op “Freddie”, waar ze een knipoog geven naar hun eigen naam. Zoals vaker in nummers van Fleddy Melculy, lijkt de song op een gesprek wat een bepaald thema bespreekt. In dit geval gaat het erover dat een heleboel mensen denken dat ze een coverband van Queen zijn. Ook deze breakdown klinkt net zo ruig als de vorige. Er wordt “A crazy little thing called love” en “I want to break free” geschreeuwd tijdens een langzaam drumgeluid op de achtergrond. En dit maakt je stiekem wel benieuwd: wat zou er gebeuren als er wel een Queen-cover komt.

“Slaap” en “Niks” zijn te vinden op de tweede helft van het schijfje. Dit zijn dan gelijk ook de echte beukers die je laten kennis maken met deze band. Vooral “Niks” heeft een lekker energievol en stampend tempo en kan je al na twee regels meeschreeuwen. Ook is de breakdown weer meesterlijk en kan je gewoon niet stil blijven zitten. Dit zou zomaar eens de beste track van de EP kunnen zijn.

Na hun doorbraak met het nummer “T-shirt van Metallica”, komen de heren nu met een antwoord daarop: “T-shirt van Fleddy Melculy”. Het heeft dezelfde opbouw en begin zinnen van het refrein begint hetzelfde maar dan iets agressiever. Ook eindigt de song anders, maar dat is niet erg want het blijft nog steeds een goede plaat. Alleen mist het toch, op de laatste paar zinnen na, de humor die ze op “T-shirt van Metallica” wel hadden. Maar gelukkig maakt de videoclip heel veel goed. “…And Just Niks For All” wordt afgesloten met “De gefrustreerde automobilist”, een cover van Belgian Asociality. Hoewel het origineel een punknummer is, is het nu in een orkaan van chaos. Het klinkt goed, maar het voelt wel een beetje alsof ze weer dat ene zelfde truckje hebben uitgehaald: vieze breakdowns, lage riffen en vooral veel snelheid.

Hoewel de EP niet heel anders is dan de voorgaande, geeft het toch een ander gevoel. Het mist de humoristische teksten en de sound die Fleddy Melculy zo leuk maakt. Echt nummers als “Ik ben kwaad” of “Fuck uw vrienden” zijn er niet te vinden. Al met al is “…And Just Niks For All” een prima schijfje, maar voor de diehard fans niet echt de moeite waard, jammer.

Releasedatum: 3 september 2021
Label: Sony Music