donderdag 27 mei 2021

Of Mice & Men gaat met je aan de haal op “Bloom”

Of Mice & Men plaagt zijn fans om nogmaals een drietal nummertjes uit te brengen, na de vorige EP “Timeless. De band is altijd vrij actief, maar het is onderhand al weer twee jaar geleden dat de laatste nieuwe plaat is uitgebracht. We moeten het dus nog maar even doen met de EP “Bloom“.

Storm en regen verwelkomen je op “Levee“. Diepe zware tonen van de bas worden samen met de drums en screams geïntroduceerd. Smerige gitaren en een knetterharde riff laten je met brute kracht alle hoeken van de kamer zien. Het intermezzo bestaat uit gefluister en onheilspellende achtergrondgeluiden. Hierna blazen we nog de laatste energie eruit met één diepe uithaal die uit de donkerste krochten wordt getrokken. “Bloom” opent daarentegen clean. Het refrein is een combinatie van clean zang en felle screams. Hierdoor wordt een heel mooi, vol gevoel gecreëerd. Het nummer heeft een algemeen hoog energielevel, maar zonder de donkere ondertoon als “Levee“. Vooral het einde geeft nog even een natrap van opgekropte gevoelens die eruit moeten.

We sluiten af met de kortste track van de plaat: “Pulling Teeth“. Een ijzersterk begin met een supersnelle riff en een knetterharde beat. Het lijkt je bloeddruk wel bij de tandarts. Het refrein lijkt qua opbouw wat op “Bloom“, maar heeft echt zijn eigen karakter. Vooral het hoge tempo kan je hoofd wel wat cirkeltjes laten draaien. Dit laatste lied geeft je wel echt de kers op de taart, want het is een gouden plaatje.

Het thema van de plaat “Bloom” is het om leren gaan en het accepteren van de dood en het verwerken ervan. De band ziet dit zelf als de ultieme prijs die je betaald als je van iemand houdt. Een knaller van een plaat en met een diepe onderliggende betekenis. En dit allemaal in drie nummers. Een ontzettend veelbelovende EP, want waar is Of Mice & Men dan nog meer mee bezig? Kunnen we nog meer muziek verwachten op dit kaliber? Laten we het maar hopen.

Releasedatum: 28 mei 2021
Label: SharpTone Records