donderdag 8 augustus 2013

EP review: Pelgrim – Pelgrim

Pelgrim is een band die gevestigd is in Tilburg en is een vijfkoppige band. Pelgrim maakt naar eigen zeggen muziek die je in het kastje van metalcore, progcore en groove kunt stoppen. De Tilburgse jongens zullen op 7 september hun release show voor hun nieuwe EP, “Pelgrim“, geven in het poppodium 013. Vanaf dat moment zal de band doorgaan met het verspreiden van dood en verderf !

De eerste track van de EP, de intro, begint met een rustig pianospel. Deze vloeit over in een heftig, mysterieus en tevens melodieus gitaarspel, vervolgt door een korte stilte. Veel muzikale trucjes worden uit de kast gehaald om je direct lekker warm te maken voor de drie overige tracks van de EP “Pelgrim“.

De hierop volgende track begint vrijwel direct met het eerste vocale feit. Na een heftige kreet barst het geweld los. Alle instrumenten worden maximaal gesloopt, inclusief de stembanden. Zo nu en dan komt er weer een paar seconden rust in, maar dit knalt direct weer over. Pelgrim onderscheidt zich door het gebruik van een koor, de gitaarriffs en de kapotscheurende vocalen.

De tracks zijn redelijk hetzelfde, maar ook weer erg verschillend. In iedere track is wel een koor te vinden, maar deze worden iedere keer anders uitgevoerd waardoor je toch met plezier naar Pelgrim‘s “Pelgrim” blijft luisteren. Zo nu en dan experimenteert de zanger met andere klanken in zijn stem, wat hij zeker vaker mag doen, want het past er goed bij en houdt je zeker wakker.

Het intro van de track “For Better or Worse“, de laatste track op de EP, is mijn persoonlijk favoriet, mede dankzij het mooie intro. Het intro wordt ingeleid door explosieve vocalen. Dit blijft niet alleen bij de intro, het nummer zit vol met solo’s, snelle instrumenten, alles is snel. Deze circle pit leidt tot een alles verwoestende tornado, gevuld met emotie.