donderdag 17 september 2020

Eskimo Callboy verruilt emo-look voor tropical shirts op EP “MMXX”

Op 19 juni 2020 brachten de mannen van Eskimo Callboy hun single “Hypa Hypa” uit. Het nummer bleek een schot in de roos te zijn en werd al snel een internetfenomeen. Met de EP “MMXX” willen de pioniers van het Duitse electronicore laten zien dat ze stuk volwassener zijn geworden en met de nieuwe zanger lijken ze een nieuwe weg te willen inslaan. Maar weten ze, desondanks de monsterhit, ook de oude fanbase te behouden?

De EP “MMXX” trapt af met “Hypa Hypa”, vanaf de eerste toon wil je gelijk meedansen. Met een nieuwe zanger maken we ook gelijk kennis. De ex-To The Rats And Wolves: Nico Sallach. Het nummer heeft een enorm pakkend deuntje en heeft een hoog Scooter gehalte. Een lekkere track om samen met je vrienden op te hossen in de kroeg. Maar dan worden de vocalen door je speakers heen geblazen. Het aantrekkelijke melodietje wordt ingewisseld voor energieke grunts en cleans op de achtergrond. Ook het volume van de gitaren wordt naar standje 100 gedraaid. De refrein wordt weer ingezet en de rest van de track verloopt zoals je verwacht van Eskimo Callboy. Er wordt duidelijk opgebouwd naar een breakdown, dat is de merken aan alle energie die van de mannen afspat. Van een mellow bridge gaat het nummer soepel over in een elektronisch spektakel. Het moment om je bier in de lucht te gooien is eindelijk daar en de jaren ‘80 danspasjes kun je inwisselen voor een dikke mosh. Met een paar diepe grunts wordt het nummer afgesloten.

Het is dan ook even flink afblazen na een hyperend nummer als “Hypa Hypa”. Dit kan prima met het volgend liedje: “Hate/Love”. Hier wordt er meer geëxperimenteerd qua rap en de compositie. Ook wat betreft de emotie wordt het serieuzer. Het refrein is lekker mee te schreeuwen als een echte break up song waar er een goede afwisseling is tussen melodische elementen en brute grunts. Aan het eind van de track worden de stemmen iets vervormd en lijk je bijna Marilyn Manson te horen. De vraag blijft echter: hoe houdt Eskimo Callboy het tempo zo hoog? Verbazingwekkend is het zeker.

Een oude bekende vinden we halverwege de EP: “MC Thunder II (Dancing like a ninja)”. Het is altijd maar de vraag of een part II echt nodig is en niet het eerste deel of het origineel tekortschiet. Het nummer blijkt al snel niet een directe 2.0 versie te zijn van het eerder uitgebrachte werk. Her en daar zijn er wat verwijzingen, maar het gaat voornamelijk over de transitie tussen het oude en nieuwe, volwassen Eskimo Callboy. Dit is goed terug te horen. Halverwege de song verandert het liedje in een heus house-meets-metal sfeer. Dit heeft echt iets unieks, je moet het maar bedenken en durven!

Ook op de tweede helft van het schijfje vinden we ouder werk van de mannen. “Monsieur Moustache”, waarvan de originele track te vinden is op het debuutalbum van een decennia geleden, begint net zoals toen als een typisch metalcore nummer uit de jaren ‘10. Hoewel het nieuwe nummer je wel even terug in de tijd brengt, stelt de track toch een beetje teleur. Het lijkt wat makkelijk om van dit, toch wel iets chaotische liedje, een remake te maken. Echter zijn de grunts, mede door de nieuwe zanger, er wel op vooruit gegaan.

De volgende song “Dramaqueen” brengt een goede vibe met zich mee. De nieuwe Asking Alexandria kan hier een goed voorbeeld aan nemen. Dezelfde stijl, dezelfde energie en genialiteit, maar dan in een nieuw mondig jasje. Met een goede combinatie tussen elektro en metal, is dit echt wel een lekker party nummertje. Inclusief een smerige overrompelde breakdown en instrumentele uitvoeringen.

De mannen sluiten af met “Prism”. Waar je eerst denkt dat het een echte moodkiller is, blijkt dit akoestische nummer toch een fantastische track te zijn. Het laat zien dat de mannen naast het brengen van energie en een flinke dosis humor, ook stuk voor stuk goede muzikanten zijn en wat voor verschillend werk ze kunnen afleveren. De Duitse solo gitarist Tobias Rauscher brengt een mooie toevoeging aan het nummer. Maar om nu te zeggen dat deze track per se op een ballet manier vertaald moest worden? Nee. Het origineel blijft krachtiger en de geliefde synthesizers mis je hier ook enorm.

MMXX” is een EP die alle kanten opschiet. Aan de ene kant brengt Eskimo Callboy je een overdosis aan energie op de nieuwe tracks, aan de andere kant stellen de oudere songs ietsjes teleur. Misschien is het gewoon wat lastig om een nieuwe versie van een liedje te accepteren. Want een steengoede band is het in ieder geval wel.

Releasedatum: 11 september 2020
Label: Century Media Records