dinsdag 18 mei 2021

Eskimo Callboy heeft identiteitscrisis op “MMXX Hypa Hypa Edition”

Na hun monsterhit “Hypa Hypa”, te vinden op “MMXX”, kwam Eskimo Callboy op het briljante idee om het nummer opnieuw op te laten nemen door verschillende gastartiesten. Deze tracks zijn gebundeld op “MMXX Hypa Hypa Edition”. Hoewel het ergens wel een beetje als uitmelken van hun hit voelt, kan het eigenlijk ook niet anders dat de Duitse metalcore/electronicoreband er een feestje van weet te maken. Maar toch, in hoeverre blijft acht keer hetzelfde nummer interessant?

Wat gelijk opvalt is dat de eerste zes nummers ook op de voorgaande EP te vinden zijn. Aan Saltatio Mortis de beurt om de nieuwe tracks te introduceren. Met langzame middeleeuwse en Keltische invloeden wordt er opgebouwd naar een upbeat tempo, dat vast wordt gehouden tot het stukje dat bij het origineel voor veel lof heeft gezorgd: de breakdown. Alleen is deze tot grote verbazing niet te horen op deze versie, dat zorgt voor een dikke teleurstelling. BossHoss daarentegen weet er een ultieme countrysong van te maken. Niet helemaal wat je verwacht, maar omdat je als je “Hypa Hypa” goed kent, de teksten wel weet blijft het toch een meezinger. Wederom is er geen breakdown te vinden en als je niet van country of Keltische invloeden houdt, zijn deze openers ook niet om over naar huis te schrijven.

Een bijna volledig Duitse hiphop versie wordt gegeven door 257ers. Het heeft een duidelijke bas, een bewegelijk ritme en elektronische invloeden. Ook al duurt het nummer nog geen twee minuten, het is interessant genoeg om te blijven luisteren. Juist omdat de hiphopband er een volledig eigen draai aan heeft gegeven en er vrij weinig van het origineel is overgebleven op het refrein na. Ook Sasha waagt zich aan een cover. Hij weet de track om te zetten in een poprock nummer dat enorm catchy en rustig is. Het is een vibe waar je in meegetrokken wordt, waardoor deze versie van “Hypa Hypa” enorm blijft hangen.

“Na even van je à propos te zijn geweest, gaat het feestje verder.”

De versie waar de meeste Eskimo Callboy-fans blij van zouden worden, is die van We Butter the Bread with Butter. De electronicoreband blaast vanaf de eerste toon door je geluidsinstallatie heen met diepe riffs, grunts en synthesizers. Zet je schrap, want je weet dat er iets met volle energie over je heen komt razen. Tot het eerste refrein begint er Duitse schlagermuziek wordt ingezet. Na even van je à propos te zijn geweest, gaat het feestje verder. Ditmaal wel in stijl. Pluspunt: We Butter the Bread with Butter durft het wél aan om de breakdown te coveren. En dat gaat hem met gemak af. Het is traag, bruut en slepend. Tot er geluiden vanaf een draaitafel te horen zijn en het nummer wordt afgerond. Dit is wel een van de betere covers!

Totaal het tegenovergestelde is te vinden op de afsluiter: Axel One. Het is een rustige en ingetogen cover met een redelijk drumtempo eronder. Omdat je nu enorm het tempo, de variatie en de bruutheid mist is het nummer eigenlijk gewoon saai. Technisch zit het nummer wel prima in elkaar en kan het zo als achtergrondmuziek in een serie. Maar een knaller van een afsluiter is het helaas niet.

Eigenlijk bestaat de EP uit twee delen: “MMXX” en “MMXX Hypa Hypa Edition”. Als je kijkt naar het eerste deel, zijn dat de betere nummers van Eskimo Callboy en is dat hetgeen waarvoor je komt. Het tweede deel met covers valt helaas wat tegen. Ook al werken er grotere namen aan mee en zit het allemaal tiptop in elkaar, het is het gewoon net niet. Maar neem het vooral, zoals de mannen dat zelf ook doen, niet allemaal té serieus.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 21 mei 2021
Label: Century Media Records