woensdag 28 juni 2017

Eternal Boy – Awkward Phase

Na vier studioalbums besloot de Amerikaanse poppunkband the SpacePimps een naamsverandering te ondergaan: the SpacePimps werd Eternal Boy. Dit was naar het gelijknamige album dat de band eerder dat jaar uitbracht. Nu komt zijn eerste plaat sinds deze naamsverandering uit: “Awkward Phase.”

De plaat opent met het korte nummer “Clean Slate”. Dit lijkt de eerste dertig seconden een cliché, langzame opbouw te zijn naar het volgende nummer. Echter word je dan verrast met razendsnelle drums en energieke vocalen. Deze introductie loopt vlekkeloos over in “Growing Pains”, dat menig publiek zonder twijfel aan het springen zal krijgen.

Het wordt snel duidelijk dat deze plaat geen baanbrekende vernieuwingen met zich mee zal brengen. Het album klinkt namelijk vooral instrumentaal gezien als de dertiende band in een dozijn. Daarnaast is tekst over break-ups in “Freak Show” niet erg origineel. Ook heb je al tientallen variaties op de gitaarriff in “Hung Up On Hope” gehoord bij andere poppunkbands. Hierdoor mis je als luisteraar iets waardoor je de plaat echt blijft herinneren.

Dat Eternal Boy weinig nieuws op tafel legt, wordt deels goedgemaakt door het solide samenspel van de band. Het nummer “Harder to Say” is daar een goed voorbeeld van. De instrumenten zijn vrijwel perfect op elkaar afgestemd. Upbeat ritmes en een refrein dat gegarandeerd in je hoofd blijft hangen zorgen ervoor dat dit het hoogtepunt van de plaat is. Hierna volgt “My Normal”,  een nummer dat ondanks de mistroostige tekst gemaakt is om mee te zingen. De stem van frontman Rishi Bahl is op deze track, maar ook op de rest van het album, bewonderenswaardig sterk.

Omdat er niet echt een rustmoment bestaat op “Awkward Phase”, begint het album op het eind enigszins langdradig te worden. Dit betekent niet dat de nummers slecht klinken: zo doet “7 Years Bad Luck” qua sfeer denken aan nostalgische poppunksongs van een tiental jaren terug. “Demons” sluit de plaat af met een laatste aanstekelijk refrein. Prima klinken doet het zeker, maar het is jammer dat er ook op het einde niks uitspringt.

Op “Awkward Phase” staan twaalf nummers die goed in elkaar zitten en laten zien dat het samenspel tussen de bandleden subliem is. Helaas mist er wel behoorlijk wat variatie en originaliteit. Een prima album dat menig poppunkfan zal kunnen waarderen, maar niets om nou ècht laaiend enthousiast over te worden.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 14 juli 2017
Platenlabel: Kick Rock Music