donderdag 30 november 2017

Geschreven door Angela Papadogamvraki.

Explosief goede Enter Shikari blaast Paradiso omver

Ruim twee maanden geleden heeft Enter Shikari zijn nieuwe plaat, “The Spark“, uitgebracht. De band reist momenteel met de gelijknamige tour door Europa en brengt ook een bezoekje aan Nederland. Enter Shikari zou eerst in AFAS Live staan, maar vanwege een tegenvallende kaartverkoop, vindt deze show plaats in een uitverkocht Paradiso op woensdag 29 november 2017.

De mannen van Astroid Boys hebben de eer om deze avond te openen. Gehuld in trainingspakken verschijnt de band op het podium. Astroid Boys probeert met zijn mix van rap, punkrock en grime het publiek te enthousiasmeren. In het begin zingt een enkeling mee, maar aan het einde van de show ontstaat er een heuse, eerste moshpit. Daarna is het de beurt aan Lower Than Atlantis. Het publiek zit nog lekker in de vibe van het vorige voorprogramma, maar daar is niks meer van te zien tijdens dit optreden. De muziek komt niet over op het publiek en een te zachte microfoon van frontman Mike Duce helpt hier niet bij. Halverwege het optreden vraagt Duce om een circelpit in de zaal, en hier wordt dan weer wel gehoor aan gegeven. De band herpakt zich en het publiek lijkt het vanaf dat moment ook prima naar zijn zin te hebben.

Wanneer de zaal in een heelal verandert en de harmonieuze synths van “The Spark” wordt ingezet, verschijnt Enter Shikari onder een luid applaus op het podium. Frontman Rou Reynolds zingt de eerste woorden van “The Sights” en het publiek schreeuwt vanaf de eerste noot mee. Deze en andere nieuwe tracks worden met veel enthousiasme ontvangen, alsof het muziek is die al jarenlang in het repertoire van de band zit. De bandleden vergeten ook de oudere tracks niet: “Anything Can Happen In the Next Half Hour” en “Solidarity“. Tijdens “The Last Garrison” verdwijnt Reynolds’ stem op de achtergrond vanwege een te zachte microfoon. Een gemis bij dit nummer.

De energie die Enter Shikari vanaf de eerste toon het publiek insmijt, wordt alleen maar versterkt door de moshende, crowdsurfende fans. In een paar seconden wordt de zaal omgetoverd tot een vulkaan die op uitbarsten staat. “Rabble Rouser” versterkt dit alleen maar meer, waardoor de zaal explodeert. “Airfield” wordt gespeeld om een moment van rust te pakken, geleid door Reynolds op de piano. De halve zaal besluit op dat moment rustig te gaan zitten. Er komt snel verandering in het woord ‘rustig’ als de eerste deuntjes van “Anaesthetist” klinken. Hierna volgt nog “een kort project van vier nummers in acht minuten“, aldus Reynolds. Een mix van “Sorry, You’re Not a Winner“, “Sssnakepit“, “…Meltdown” en “Antwerpen” nemen je mee in een tijdcapsule die zich omtovert in een drum and bass walhalla. Een hoogtepunt van de avond met visuals op de achtergrond waar andere bands een voorbeeld aan kunnen nemen.

Enter Shikari laat vanavond zien dat hij veel grote hits heeft uit het verleden, maar dat ook de nieuwe muziek zeker niet onderdoet aan de rest. De fans krijgen de energie die zij deze avond geven dubbel en dwars terug. Het blijkt dat Paradiso toch te klein is voor de heren, dus de volgende keer zien we hen graag in een grotere zaal.