woensdag 28 oktober 2020

FEVER 333 neemt geen blad voor de mond op “WRONG GENERATION”

FEVER 333 is nog maar een paar jaar oud, maar hij is al razend populair. Met zijn mix van rap en snoeiharde post-hardcore is de band precies wat de wereld nodig heeft. Door zijn teksten wil hij een verschil maken en opstaan tegen onrecht. Dat horen we ook op de nieuwe EP “WRONG GENERATION”, die geïnspireerd is door de Black Lives Matter-protesten.

De openingstrack “BITE BACK” geeft ons precies wat we van FEVER 333 verwachten. Een beetje elektronica, rap en te gekke screams. Het refrein valt op door de riff gevuld met zware gitaren. In de brug heeft vocalist Jason Butler een politieke monoloog, terwijl de chant “No justice, no peace!” te horen is op de achtergrond.

“BLOCK IS ON FIRE” is een track die meer op de hiphop-kant focust. Hier komt ook drummer Aric Improta’s talent naar voren, want hij blaast je omver met razendsnelle fills. De hiphop horen we ook op “WRONG GENERATION”, maar dit nummer eindigt in een energieke crescendo die je op je stoel laat springen. Je móét wel meeschreeuwen: “You fucked with the wrong generation!”

“Het liedje raast aan één stuk door met agressieve riffs en woedende schreeuwen.”

Ook aan hardcorenummers ontbreekt het niet op het nieuwe schijfje. “U WANTED A FIGHT” gaat heerlijk hard, en het refrein in “WALK THROUGH THE FIRE” liegt er niet om. Maar de energie bereikt zijn hoogtepunt pas op “FOR THE RECORD”, wat zonder twijfel de zwaarste track van de EP is. Voor liefhebbers van oldschool hardcore-punk is dit puur genieten, want het liedje raast aan één stuk door met agressieve riffs en woedende schreeuwen.

Na het headbangen ben je wel toe aan een pauze en FEVER 333 voorziet daarin in de vorm van het korte nummer “LAST TIME”. De track bevat alleen piano en zang, wat het liedje een melancholisch karakter geeft. Laat je niet misleiden door de rest van de tracks: FEVER 333 kent inderdaad veel woede over de onrechtvaardigheden die de Amerikaanse staat begaat, maar er is méér dan dat. Uiteindelijk is de situatie hartverscheurend. “LAST TIME” herinnert ons daaraan. De Black Lives Matter-beweging wordt zeker niet alleen gedreven door woede, maar ook door pijn.

Na dat gevoelige nummer leidt de betoverende stem van gastzangeres Gin Wigmore ons het volgende nummer in. “SUPREMACY” is de laatste track van de plaat en een waardige afsluiter. Het is een iets zachter nummer met veel rap, wat ruimte openlaat om de emotie van “LAST TIME” door te zetten. In de refreinen schittert Butler met cleane zang, waar we op deze EP voor de rest weinig van horen.

FEVER 333 is begaan met de wereld om zich heen. Zijn passie voor gerechtigheid kun je terughoren in al zijn muziek en zo ook op “WRONG GENERATION”. De band heeft al eens gezegd de soundtrack voor de revolutie te willen schrijven; ze zitten in ieder geval op het goede pad. Zowel tekstueel als muzikaal heeft hij de juiste energie. “No justice, no peace!”

Releasedatum: 23 oktober 2020
Label: Roadrunner Records