woensdag 20 oktober 2021

FINNEAS laat veel horen op “Optimist”

FINNEAS heeft het moment gepakt om zijn debuutalbum te lanceren. De meeste mensen zullen FINNEAS beter kennen via zijn zusje Billie Eilish. Echter is zijn stijl een compleet andere beleving en lijkt het niet op elkaar. Wat krijgen wij te horen op deze eerste echte plaat: “Optimist“?

Er wordt afgetrapt met “A Concert Six Months From Now“. De titel lijkt niet echt overeen te komen met de track. Het is vrij rustig met toch enige kracht in het nummer. Het voelt als een introductie voor de echte starter: “The Kids Are All Dying“. Een goede beat met een een vrolijke sound, maar de tekst is realistisch en ietwat luguber: “How can you sing about love when the kids are all dying? How can you sing about drugs? Politicians are lying. How can you sing about sex when the school is on lockdown, lockdown?” De presentatie van dit lied kon eigenlijk niet beter: er spelen belangrijkere dingen in de wereld waar aandacht aan besteed moet worden. FINNEAS heeft een enorm hoog stembereik en dat laat hij ook horen hier. We hebben een lekker mengelmoesje op “Happy Now?“, waarbij je dit soms doet denken aan Mika. Rustige a capella stukjes, gemengd met een fluittoontje en wat meer upbeat momenten zorgen ervoor dat je een hele beleving krijgt. “The 90s” was reeds uitgebracht met een videoclip en heeft een heel ander geluid dan wat hier voor op de plaat staat. Met een diepere bas wordt de hoge stem van FINNEAS geaccentueerd. Met abstracte geluiden wordt het thema van de jaren ’90 nagebootst. Het is sowieso een blinkertje op deze plaat.

Er is ook een flinke teug emotie en dit is te horen op “Love is Pain“. Een piano omhelst FINNEAS en het vormt een rustpauze op “Optimist“. Het contrast dat wordt gevormd met de lage stem in samenwerking met de pianonoten, variërend van hoog naar laag, zorgen voor een symfonische euforie. Met een radio-bewerkte stem start FINNEAS Medieval“. Een track die voorlopig in je kop blijft zitten. Het charmeert de luisteraar met een lekkere bas en synthesizers. Het is groots, het is een aandachtstrekker: een statement. “Someone Else’s Star” voelt in het begin aan als een timide track. Het is zacht en klein, waarna het beetje bij beetje opbouwt en de kracht van de stem langzaam mee gaat met lange noten.

What They’ll Say About Us” is al een jaar uit, maar het is nog steeds een ijzersterk nummer. Krachtige, grote uithalen terugvallend naar kleine, elegante tussenstukjes. De muziek wordt steeds krachtiger op de achtergrond waarna het telkens lijkt te barsten bij het refrein, maar eigenlijk er nét niet komt. Zo houdt het de aandacht van de luisteraar en het is een sterke techniek om de luisteraars om zijn vinger te winden. Het laatste lied is “How It Ends“: erg toepasselijk. Vooral het intro zuigt je direct het nummer in: het heeft wat retro en disco hintjes. Het heeft een verschrikkelijk vrolijke toon en is gewoon een feestje om mee te eindigen.

Het debuutalbum heeft zeker de capaciteiten laten zien van FINNEAS. Het laat een groot bereik zien van stemgeluid en muzikale interesses. “Optimist” heeft flink wat om naar te luisteren en dat zorgt voor nóg een pluspuntje. Hopelijk brengt de toekomst ons nog meer top materiaal, maar voor nu kunnen we uitgebreid genieten van dit schijfje.

Releasedatum: 15 oktober 2021
Label: Interscope Records