vrijdag 18 september 2020

Fit for a King kleurt binnen de lijntjes op “The Path”

Na het succes van zijn album “Dark Skies”, komt Fit for a King nu met een nieuwe plaat: “The Path”. Van de singles weten we al dat de band niet afwijkt van het oude vertrouwde: keiharde metalcore. Zal het nieuwe album net zo in de smaak vallen als zijn voorganger?

“The Face of Hate”: de opener heeft een onheilspellende titel en de sfeer van de track doet er niet aan onder. Het heeft een lange intro die opbouwt naar het eerste couplet. Die heeft een stevig en agressief ritme en je bolletje gaat vanzelf meeknikken. In het refrein valt vooral de dreunende basdrum op. De breakdown aan het einde van het nummer is niet veel zwaarder dan de coupletten – hoewel het niet slecht is, kan Fit for a King toch ook echt beter.

Het zwaardere werk krijgen we in “Annihilation” te horen. Het nummer opent met complex drumwerk en gedempte gitaarakkoorden. Het bouwt zo op naar een breakdown van jewelste! Het liedje zit daarnaast vol met indrukwekkende, up-tempo gitaarriffs. Dat houdt de afwisseling er goed in. Datzelfde valt niet te zeggen voor de titeltrack, “The Path”, waarin de riffs repetitief en oninteressant zijn. Als goedmakertje heeft dit nummer een energieke solo die qua stijl doet denken aan Phinehas. Iets later krijgen we nog een van de hardste breakdowns op het album, waardoor we Fit for a King kunnen vergeven voor de matige riffs in de track.

“Locked (In My Head)” is het minst zware nummer op het album. We krijgen hier vooral leadzanger Ryan Kirby’s zang te horen – zeldzaam, want meestal screamt hij. Zonde, blijkt hier: hij kan verdraaid goed zingen. De drums vallen in dit nummer ook op, want ze leveren vooral goed werk in de coupletten, wanneer de gitaar iets minder hoorbaar is. In de refreinen vallen de gitaren daarentegen weer meer op doordat ze flink melodieus klinken. Hoewel dit nummer misschien niet helemaal representatief is voor Fit for a King, is dit wel een van de beste nummers op het album.

Niet alleen in “Locked (In My Head)” wordt er bescheiden geëxperimenteerd, maar in “God of Fire” gebeurt het ook. De track opent met ritmische elektronische elementen, waar de band gewoonlijk weinig mee van doen heeft. Het minimalisme van die elementen horen we door het nummer heen en creëert een contrast met de zwaardere delen, die daardoor extra goed uit de verf komen. Ryo Kinoshita van Crystal Lake draagt daarnaast ook zijn steentje bij om het nummer extra zwaar te maken met zijn brute screams. Dit nummer mag linea recta op je workout-playlist!

Fit for a King weet op “The Path” wel een beetje te experimenteren, maar echte grenzen verleggen ze nog niet. Toch is het absoluut geen slecht album. Soms heb je gewoon keiharde, woedende metalcore nodig, en dan zal deze band er altijd voor je zijn. Weinig nieuws, maar je weet tenminste wat je krijgt.

Releasedatum: 18 september 2020
Label: Solid State Records