vrijdag 3 september 2021

Floor Jansen laat in AFAS Live zien dat metal voor iedereen is

Op 1, 2 en 3 september 2021 staat Floor Jansen met de Marcel Fisser Band in het Amsterdamse AFAS Live. Samen met special guest Henk Poort neemt de Nightwish-zangeres je mee op een avontuur in haar muzikale leven. Nog nooit eerder was Jansen zo groot bij het Nederlands publiek. Haar uitverkochte shows bevestigen dat nog eens extra. Wij namen een kijkje bij de show van donderdag 2 september.

Een gemixt publiek is te vinden in het AFAS Live: de een kent Jansen via Nightwish en de ander via het programma Beste Zangers van Nederland. Door deze mix is het nog maar de vraag hoe hard het concert gaat worden, maar het feit dat überhaupt er een show mag plaats vinden zet iedereen al in de goede stemming. Het optreden wordt afgetrapt met het Nightwish-nummer “Ever Dream”. Al snel wordt het duidelijk dat het geluid is afgestemd op niet-metalheads. Waar Jansen met haar stem overal bovenuit klinkt, klinken de bas en drums juist heel dof. Ook wordt het nummer in een vertraagde, haast akoestische, versie gespeeld. Maar toch is dit een heerlijke opwarmer!

Nadat het publiek een oorverdovend applaus heeft gegeven en Jansen iedereen welkom heet, werd “Storm in a Glass” ingezet. Een track die ze opnam samen met de Pagan’s Mind gitarist Jørn Viggo Lofstad onder de naam Northward. Het tempo wordt er lekker ingehouden, want daarna klinken een van de bekendste tonen van Nightwish: de intro van “Nemo”. Hoewel Jansen nu niet de Finse metalband achter haar heeft staan, en het nummer wederom is vertraagd, klinkt dit ook echt heel goed. Al snel gaan de handen in de lucht en worden de hey’s tijdens het middenstuk meegeschreeuwd. Na deze hit wordt er een adempauze gehouden met “Mama”, een nummer dat gezongen werd tijdens Beste Zangers van Nederland. Het is zeker een mooi nummer en een tranentrekker, maar tegelijk ook het moment om bier te halen.

Dat Jansen van vele markten thuis is merk je maar al te goed tijdens haar shows. Met covers van Loreen‘s “Euphoria”, Lady Gaga‘s “Shallow” en “Let It Go” van de film Frozen, laat ze het publiek meezingen. En zeg nou zelf, hoe gaaf is het dat een van de grootste metalzangeressen een cover van Frozen zingt op een theatrale maar toch een beat. Ook muziek uit de beginjaren van Jansen komt voorbij. Zo wordt “Sweet Curse” en “Wolf and Dog” van ReVamp gespeeld. Helaas niet op de manier zoals de nummers “horen”, maar op een wat ingetogen en zachtere manier. Jammer want “Wolf and Dog” kon makkelijk gespeeld worden zoals die hoort. Er wordt wel met een dubbelbaspedaal gespeeld, dus complimenten naar de drummer.

Tussen de songs door vertelt Jansen verhalen wat het volgende nummer voor haar betekent en de verhalen erachter zijn. Dit doet ze op een superluchtige manier waar er ook veel anekdotes voorbij komen, waardoor de zaal continu plat ligt van het lachen. Zo verteld ze ook over haar band After Forever. Waar de nummers “Energize Me” en “Face Your Demons” van gezongen worden.

Special guest Henk Poort komt tijdens het nummer “Dangerous Game” om de hoek kijken. De Jekyll & Hyde cover werd tijdens de pandemie online opgenomen en werd een publieksfavoriet. De chemie tussen Jansen en Poort is steengoed, waardoor je echt meegezogen wordt in het nummer. Hoewel beide een opera-achtergrond hebben, wordt het niet op een al te klassieke manier gezongen. Waardoor dit juist een heel divers publiek aantrekt. En dan is hét moment eindelijk daar: “Phantom of the Opera” wordt ingezet. Vanaf de eerste toon kan je een speld horen vallen in het publiek en zingt Jansen dwars door je ziel. Een kort en groot applaus is te horen als Poort zijn stukje van het nummer zingt op een metal-achtige manier, wat tijdens het televisieprogramma menig mond liet openvallen. Natuurlijk weet iedereen hoe het duet gaat eindigen, maar keer op keer levert het kippenvel op: de uithalen van Jansen. Met de hoogste klanken galmt ze door de hele AFAS Live en daarmee is ook de laatste noot gezongen.

Floor Jansen laat met haar solotour zien dat ze van vele markten thuis is. Dat metal niet alleen takkenherrie hoeft te zijn en dat het Nederlands talent groot is. Was jij bij een van de shows? Laat via Facebook of Twitter weten wat jij van de show vond!