donderdag 6 december 2018

Geschreven door Renske Berckmoes.

For I Am King vlamt op “I”

Na het uitbrengen van debuutalbum “Daemons” is er flink aan de weg getimmerd door For I Am King. Vijf jaar na het ontstaan van de Amsterdamse melodische deathmetalband is het tijd voor het vervolg. De verwachtingen zijn hooggespannen. Wordt dit het album waarmee For I Am King de wereld gaat veroveren?

De opvallend rustige intro van “Prey” barst na dertig seconden los in snelle gitaren, beukende drums en de loeizware grunts van frontvrouw Alma Alizadeh. De single is als eerste uitgebracht en gelijk ook het hardste nummer van “I“. De toon is gezet. “Forever Blind” start met een catchy gitaarriff, en vervolgens ook een aanstekelijke zanglijn die live zeker zal worden meegeschreeuwd door de fans. De gitaarsolo na de break laat het melodieuze én tegelijkertijd ook technische aspect van de band benadrukken. In het begin word je als luisteraar heen en weer gegooid, want het album vervolgt met “Home“: bliksemende riffs en beukende drums met na de break een vingervlugge gitaarsolo.

Het langste nummer van de plaat, “Misery“, valt niet alleen qua lengte op. Vooral het intro is wat theatraler en gedurende bijna vijfenhalve minuut is opbouw het trefwoord. Niet gelijk keihard rammen, maar rustig opbouwen en eindigen met een knal. Tijdens “Invidia” kun je even op adem komen, want net als op “Daemons” heeft For I Am King ook op “I” een instrumentaal nummer toegevoegd. Veel rusttijd is er overigens niet, want voordat je het weet word je weer in een diepe pit gegooid met “In Flames“. Tempowisselingen definiëren het nummer: van zo hard headbangen dat je kans hebt op permanente schade tot bijna meezingen op de meer melodische, ietwat rustigere stukken.

The Reaper of Souls” en “In Memory” laten nog maar eens horen waar For I Am King ijzer- en ijzersterk in is: uitgedachte gitaarsolo’s, dreunende drums en grunts waardoor menig metalvocalist groen van jaloezie ziet. “Devotion” is wat toegankelijker voor het grote publiek en naar verwachting zal deze live ook erg in de smaak vallen. Afsluiter “Havoc” is het perfecte einde voor “I“. Alsof de strijd tussen goed en kwaad is gestreden en alles vernietigd is. Niet eindigen met een knal, maar eindigen zoals het begin; de cirkel is rond.

Mocht je thuiskomen van een loodzware dag, dan is dit album absoluut een sterke aanrader. Maar niet alleen dan. “I” is een uitlaatklep voor opgekropte woede en tegelijkertijd ook om intens van te genieten: de glasheldere sound en een knap staaltje muzikaal spel. Laat de wereld maar komen, For I Am King is er meer dan klaar voor. Oorverslindende metal voor wie het aandurft.

Releasedatum: 07 december 2018
Label: Redfield Records