maandag 6 juni 2016

FortaRock 2016 in Goffertpark

Op 4 en 5 juni is het Nijmeegse Goffertpark het toneel voor de achtste editie van FortaRock. Dit jaar krijgen we op zaterdag geen pre-party maar een volwaardige festivaldag – zij het op slechts een half festivalterrein. Het affiche bevat krachtige namen zoals Within Temptation, Gojira, Disturbed, Megadeth en Volbeat.

Zaterdag 4 juni

Aan Evra de eer om het festival te openen. De Denen geven een optreden in Nederland als onderdeel van een uitwisselingsproject in samenwerking met Music Export Denmark en het metalfestival Copenhell. Het FortaRock-publiek oogt bijzonder enthousiast voor de relatief onbekende band en terecht. Evra is een echte aanrader voor liefhebbers van bijvoorbeeld While She Sleeps en Heaven Shall Burn.

Het lekkere aan de programmering op deze zaterdag is dat de twee podia om en om gebruikt worden, waardoor de bezoekers niks hoeven te missen. Volgende op het programma is Tremonti – vernoemd naar de zoet gevoosde frontman Mark Tremonti. Tremonti speelt het Amerikaanse geluid van het vorige decennium, toen onder andere Disturbed en Mark’s eigen Alter Bridge faam verwierven – een geluid dat Mark en zijn band als geen ander beheersen. De muziek is energiek en technisch dik in orde, maar tegelijk zo binnen de lijntjes en commercieel verantwoord dat het de vraag is hoeveel mensen dit optreden zullen onthouden.

Voordat Hibakusha het podium betreedt, wordt er een liedje gezongen voor de jarige Metal-Mike. Hibakusha heeft moeten vechten voor zijn plek op FortaRock. De Haarlemse groove metalband werd gekozen uit een lijst van 119 inzendingen om hier voor het grote publiek te mogen spelen. De orgastische gezichtsuitdrukkingen van gitarist Ruben zijn representatief voor het genot waarmee deze band op het podium staat.

Aan de hoedjes en geschminkte gezichten zien we dat Avatar al door een aantal mensen wordt opgewacht en het avant-gardistische image van de band heeft ongetwijfeld meer mensen nieuwsgierig gemaakt. Het gezoem van vliegen verwelkomt ons voor een show waar vandaag nog veel over gepraat gaat worden. Hoe jolig die geverfde glimlach van Johannes Eckerström er ook uitziet, hij is bloedserieus – letterlijk bloedserieus, blijkt met “Paint Me Red”. Avatar is een soort liefdesbaby van Alice Cooper en System of a Down.

Terwijl Donar flink heeft huisgehouden op Rock am Ring, komt Heidevolk bij ons de goden bekoren. Zijn gitaar-aangedreven hymnen zijn uitgegroeid tot een internationaal begrip, maar FortaRock zal altijd een bijzonder plekje hebben in de harten van Heidevolk. De band was namelijk op de eerste editie van het festival al aanwezig. De Germaanse liefde voor drank wordt breed ondersteund door de bezoekers, waardoor het Heidevolk zonder moeite lukt een feestje te bouwen.

Gojira staat dit jaar voor maarliefst de derde keer op FortaRock en heeft daarmee een record te pakken. De band voelt zich ook zichtbaar thuis. Tussen alle rauwe ‘doom & gloom’ door, praat vocalist Joe Duplantier met het publiek alsof er een paar duizend oude bekenden voor hem staan. En waarom zou hij het ook anders doen. Nijmegen houdt van Gojira, blijkt ook wanneer de nieuwe singles “Silvera” en “Stranded” meer dan goed aankomen.

Het Limburgse Legion of the Damned heeft iets te vieren. Zijn debuutplaat “Malevolent Rapture” is dit jaar tien geworden, dus spelen de heren het album integraal. Dat betekent een voor de echte fan voorspelbare set met enkele nooit eerder live gespeelde nummers. De zeer strakke uitvoering doet de wens naar andere tracks snel vervagen. De occulte helden starten hun festivalseizoen met een bijzondere show.

De zaterdag wordt afgesloten door de tulpen en kaas van de metalscene: Within Temptation. Na een glansrijke carrière wereldwijd en tal van optredens in eigen land denken velen het nu wel te kennen, maar slechts enkele klanken uit Sharon den Adel’s gouden keeltje zijn genoeg om alle cynici te doen smelten. Of zijn het de pyro-effecten? Hoe dan ook: Within Temptation weet nog steeds te overdonderen. Voor “Silver Moonlight” komt Caroline Westendorp, van The Charm The Fury, de show versterken en natuurlijk is een Within Temptation-show pas compleet met als hekkensluiter de grote doorbraak “Mother Earth”. Sharon en de mannen komen nog een keer terug voor een encore, maar dan zit de eerste dag FortaRock er toch echt op.

Zondag 5 juni

Het trio van The Shrine mag de Heavy Stage openen op zondag 5 juni. Het is exact 12:00 uur, de heren komen op en zien blijkbaar niet dat er maar een paar fans staan. Met een biertje in de hand geeft The Shrine een prima set. Heerlijke solo’s worden charmant uit de gitaar gewurgd. Prima start van deze zonnige zondag!

De Main Stage draagt ook de taak geopend te worden. Deze eer is aan de Britse heren van Architects. Twee mannen van de band hebben niet door dat het bijna dertig graden is, aan de dikke trui te zien. Daarnaast merk je ook zeker niet aan hen dat ze last hebben van de hitte. De eerste circle pit wordt geëist — en gemaakt! Muzikaal wordt het slaap keihard uit je ogen geslagen. Je bent nu officieel wakker.

De Italiaanse heren van Fleshgod Apocalypse nemen je even mee in de geschiedenis. Compleet in piratenpakken staan de gasten op de planken. Je krijgt het gevoel alsof er vijf drummers op het podium zitten, maar drummer Francesco Paoli slaat en schopt alle geluiden zelf uit zijn drumstel. Ook is zangeres Veronica Bordacchini mee, die haar klassieke stemgeluid tussen al het gitaar- en drumgeweld heen manoeuvreert op elegante wijze.

Op de Main Stage staan heren die al jaren meedraaien: Suicidal Tendencies. Frontman Mike Muir is al 53 jaar, maar dit weerhoudt hem niet om van de ene kant van het podium, naar de andere kant te rennen. Vol overgave wordt er muzikaal op je ingebeukt en je moet het accepteren, je kunt er niet om heen. De energie spat er van af en het publiek geniet hoorbaar van de show. De vuige hardcore van Suicidal Tendencies dendert over het hele festivalterrein heen.

Van vuige hardcore naar intense blackmetal. Op FortaRock kan dat! Dark Funeral komt, geheel in corpse paint, de planken op terwijl het publiek al enige momenten om de jongens roept. Screams, vunzige uithalen, pijnlijk hoog gegil en een duistere show wordt voorgeschoteld in de Large Rockhand Stage. Variërend was het niet. Het was snel, snel en ook nog erg snel. De blackmetal fans kunnen hun hart op in de tent.

Vikingmetal wordt verzorgd op Main Stage door de grootheden van Amon Amarth. Twee drakenkoppen staan op het podium waar zo nu en dan rook uit komt. Vanaf de eerste woorden die gezongen worden, is het duidelijk dat we te maken hebben met enorm getalenteerde mannen. De vocalen die uit frontman Johan Hegg’s strot komen, zijn zo duidelijk en helder dat het niet te onderscheiden is van de cd. Het publiek laat goed merken dat de band een graag geziene gast is op de planken. Amon Amarth geniet van het publiek en zet, mede daardoor, een geweldig strakke show neer!

Abbath is de laatste tijd negatief in het nieuws geweest. Er moet dus een hoop bewezen worden. Frontman Abbath komt met een brandende fakkel de bühne op, spuwt vuur en kijkt boos. Heel erg boos. Later blijkt dat dit niet alleen bij het imago hoort, maar zijn gitaar staat niet hard genoeg. “Turn up the guitar, motherfucker. Are you fucking deaf?” Vanaf dit moment ging de gitaar op vol volume en ging Abbath vrolijk door met dood en verderf saaien in de goedgevulde tent.

Megadeth mag zich muzikaal uitlaten op het grote podium. Met een intro video, die niet te bekijken is als je helemaal vooraan staat omdat je dan tegen het podium aankijkt, wordt het publiek klaargestoomd. Alle bandleden komen enthousiast op, behalve frontman Dave Mustaine. Hij komt nogal nonchalant de planken op. Technisch gezien zit het allemaal ongelofelijk strak in elkaar. Echter, de interactie met het publiek is ver te zoeken. Toch lijkt dit het publiek niets te doen, want uit volle borst worden de teksten meegezongen.

De veelbesproken band Babymetal mag zijn dansje opvoeren. De tent puilt uit van nieuwsgierige muziekliefhebbers. Na een intro dansje van zo een vijf minuten knalt Babymetal direct met megahit “Gimme Chocolate !!“. Na zo een kleine tien minuten besluit een handje vol mensen toch richting Obituary te lopen, die op het punt staat om te beginnen. Desondanks gaat Babymetal zonder problemen door en blijft de tent volledig vol! Alles is perfect ingestudeerd bij deze dames. Babymetal heeft een verbazingwekkend grote fanbase hier in Nederland!

Obituary start het eerste nummer volledig instrumentaal, terwijl zanger John Tardy nog nergens te vinden is. Het publiek heeft er zeker zin in, maar het lijkt nog niet volledig te klikken. Pas als Tardy erbij komt lijkt de puzzel compleet. Dit houdt een crowdsurfer niet tegen om richting het podium te glijden, met een temperatuur van bijna dertig graden. Obituary zet een interessante set neer, maar houdt zich weinig bezig met entertainen: het gaat hier echt om de technische kant van de muziek.

De één na laatste band op de Main Stage, Disturbed, mag zich bewijzen. Direct knalt de band in met één van zijn vele hits: “Ten Thousand Fists“. Op het podium verzorgen gitarist Dan Donegan en bassist John Moyer vooral het entertainment. Frontman David Draiman loopt af en toe rond, zingt zijn liedjes en blijft maar zeggen dat hij het publiek niet kan horen. Het is zeker niet vervelend, maar het is ook niet een speciale show. Een Disturbed-concert wil je alleen beleven vanwege de muziek, de show eromheen ken je al na één nummer. Er komt zelfs nog een cover voorbij van Rage Against the Machine‘s “Killing In the Name“.

King Diamond is de meest theatrale act van heel FortaRock 2016. Een decor waar je u tegen zegt komt tevoorschijn zodra de gordijnen open gaan. Een gemaskerde oude vrouw wordt het podium opgereden in een rolstoel en het toneelstuk is begonnen. Er is over alles nagedacht en alles heeft hét. Zelfs wanneer frontman Kim Petersen water drinkt, gebeurt dit uit fancy wijnglazen. Muzikaal gezien is het een erg afwijkend vergeleken met de andere bands. King Diamond gaat van opera-achtig hoge vocalen direct om naar beestachtige geluiden. King Diamond is, voor het oog, het hoogtepunt van FortaRock 2016!

Als headliner van een groot festival moet je uiteraard uitpakken. De mannen van Volbeat beginnen in ieder geval met knallen, letterlijk. Zodra het doek valt, knalt er vuurwerk en begint de set. Zanger Michael Poulsen is enorm goed bij stem en de heren proberen er zeker een feestje van te maken. Duidelijk laat de band zien te genieten van het publiek. Een glimlach kenmerkt zanger Poulsen en bassist Kaspar Boye Larsen de gehele set. Kunstig worden de gitaarsolo’s door de speakers heen geknald. Het is duidelijk dat Volbeat ook in Nederland ongelofelijk veel fans heeft. Het hele terrein is gevuld met fans en overal wordt meegezongen en gesprongen, van voor tot achteren. Waar je ook kijkt, je ziet overal Volbeat-shirts. FortaRock 2016 wordt daarmee mooi afgesloten door Volbeat!