zondag 3 juni 2018

FortaRock 2018 biedt moshpits, vuurzeeën en de juiste sfeer op vrijdag

In 2017 keken we al halsreikend uit naar FortaRock. Tot ons grote verdriet werd het festival toen niet gehouden. In 2018 is er geen sprake van verdriet! Met op vrijdag bands als Parkway Drive, Body Count en Arch Enemy belooft het een heerlijke start van het tweedaagse festival te worden dat gehouden wordt op vrijdag 1 juni en zaterdag 2 juni. Onze review van zaterdag, met onder andere Nightwish, Avatar, Alestorm en Opeth volgt snel! Hier vind je onze review over FortaRock dag 2.

Betraying the Martyrs
Betraying the Martyrs
opent FortaRock 2018 in de Tent Stage. De band opent met een aanloop van verscheidene lichteffecten, waarna de eerste track, “Lost For Words“, er gelijk goed in zit. De bandleden hebben er zin in en gooien er zonder pardon een hoop energie bij. Na het tweede nummer komen er een aantal pits en de tent loopt goed vol. Bij het nummer “Unregistered” onstaat er een wall of death. De band weet het publiek goed op te zwepen en speelt een energierijke set. De dertig minuten die Betraying the Martyrs speelt, zijn te snel voorbij; dit had wel langer mogen duren. Heerlijk begin van het evenement!

Death Angel
Death Angel
heeft de eer om de Main Stage van FortaRock 2018 te openen. In driekwartier moet de band de aanwezigen zien in te pakken. De meeste muziekliefhebbers staan ook daadwerkelijk voor het podium, terwijl een klein gedeelte al in de rij staat voor de signeersessie van Arch EnemyDeath Angel klinkt scherp en erg strak. De drums beuken over het hele park heen en de hoge vocalen van Mark Osegueda penetreren bij iedereen heerlijk het gehoor binnen. Na ieder nummer gaan de metalhorns de lucht in en die zijn dan ook over het hele terrein te zien. Een lekkere opener voor de Main Stage.

Body Count
De vierde band van de dag is Body Count. Aan de opkomst te zien, zijn er behoorlijk veel mensen die dit niet willen missen. De band opent met een cover: “Raining Blood” van Slayer. Bij het tweede nummer, “Bowels of the Devil“, ontstaat er al een kleine pit. De gitaarsolo die hierbij wordt ingezet is retesnel en laat de kwaliteiten van de gitarist duidelijk zien. Het publiek geniet van de combinatie van hiphop en metal. De fans zingen de teksten uit volle borst mee en in het midden gaat de pit lekker los. Bij het laatste nummer laat frontman Ice T ook nog even zijn dochtertje zien, wat er ook nog eens voor zorgt dat het publiek “aww” in koor schreeuwt. Body Count heeft een lekkere set neergezet.

Arch Enemy
Ondanks de hevige regen tijdens Arch Enemy start de band sterk en zijn de fans in groten getale aanwezig. “The World Is Yours” is het openingsnummer en het hele publiek gaat mee. Tijdens het nummer “The Race” klapt de muziek er uit. De band speelt nog enkele tientallen seconden door, waarna hij besluit te stoppen. Nadat de band opnieuw start, klapt de muziek er weer uit. Na deze tweede keer is duidelijk te merken dat het effect heeft op de sfeer in het publiek. Ondanks dat het weer in het verloop van de set beter wordt en er de technische problemen niet meer terugkeren, wint de band het publiek niet meer voor de volledige 100% terug. De band speelt uiteindelijk een verkorte set, maar afsluiter “Nemesis” weet toch nog het een en ander goed te maken. Een van de bekende nummers, “You Will Know My Name“, is niet gespeeld en laat toch een gemis achter bij de fans. Ondanks de technische tegenslag en het tegenvallende weer, zet Arch Enemy een sterke set neer.

Parkway Drive
Parkway Drive
laat een kleine vijftien minuten op zich wachten, maar dan heb je ook wat! De band knalt letterlijk met het eerste nummer “Wishing Wells“. De band introduceert zichzelf met vuurwerk en daar blijft het niet bij. Bij deze eerste show van zijn Europese tour laat hij er geen gras over groeien. Vuur, vuurwerk, een draaiend drumstel en bewegend lichtmateriaal: Parkway Drive heeft het allemaal! Het publiek gaat helemaal los en de crowdsurfers hebben het naar hun zin! Alhoewel de voorste vlammen de bewakers en de eerste rij soms eigenlijk net wat teveel wordt, heeft de band de lat hoog gelegd voor de afsluiter van zaterdag. Met deze set bestempelt Parkway Drive zich als de koning van de metalcore.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.