donderdag 1 juli 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

Free Throw klinkt heel fijn op “Piecing It Together”

“Piecing It Together” is het vierde album van de Texaanse emoband Free Throw. De Amerikanen debuteerden in 2012 met “Those Days Are Gone”, waarop de moderne emo-klassieker “Two Beers In” stond. Kan Free Throw met deze nieuwe plaat dezelfde hoogte bereiken?

Fans van de midwestemoscene zullen na de eerste zes seconden al blij zijn. Free Throw zet het album namelijk gelijk sterk neer op lead single “Cloud Sick”. De opeengestapelde melodieuze en twinkely riffs van de drie gitaristen creëren samen een heerlijk geluid. Wat op deze plaat vooral opvalt is hoe sterk de band is in het schrijven van brugstukken. Bij hedendaagse muziek zie je vaak dat een bridge enkel een excuus is om het refrein er nog eens in te knallen. Free Throw gebruikt de bridge vaak om écht wat substantieels toe te voegen.

De teksten en kenmerkende ruige stem van zanger Cory Castro zijn ook vertrouwd. “Cloud Sick” gaat over de angst je geliefden pijn te doen bij het najagen van je eigen dromen. Gelukkig blijkt op de bridge dat de zangers’ geliefde op hem aan het wachten is als hij thuiskomt: “You fell asleep, I arrived at sundown. I guess you had been waiting on the couch, a peacefull smile spread across your face”. Dit is de beste muzikale passage van het album. Mede daardoor weet Free Throw het gevoel van het liedje perfect op je over te brengen.

Op “The Grass Isn’t Greener” klinkt het wat melancholischer. De track gaat dan ook over dezelfde situatie als op “Cloud Sick”, alleen komt hij deze keer in een leeg huis thuis: “Your clothes are on the ground, your scent is all around”. “Down & Out” en “Ocular Pat Down” zijn de andere twee singles. Bij beide liedjes is het Free Throw op zijn best: leuke gitaarriffs, interessante keuzes van de drummer Keving Garcia en goede teksten. “Ocular Pat Down” is daarbij net wat energieker en sleept je daardoor wat meer mee.

“Bij beide liedjes is het Free Throw op zijn best: leuke gitaarriffs, interessante keuzes van de drummer en goede teksten.”

Second Wind” is een ode aan de vijfentwintigplussers die graag nog een feestje vieren maar daar inmiddels lichamelijk flink van moeten bijkomen. Het liedje begint lekker rustig, omdat de zanger als ‘oude man’ natuurlijk wat rust moet pakken. Hij zingt zelfs “Slow it down”. Free Throw doet dat echter helemaal niet op “Piecing It Together”, want het tempo blijft redelijk gelijk. Dit kan prima doordat het tempo relatief hoog is, maar niet zo hoog dat je moet bijkomen na een aantal tracks.

Force of Will” slaat ook weer terug op “Cloud Sick”. Het lied gaat over mensen die je bekritiseren omdat je durft jouw dromen na te jagen. Volgens hen kan je maar beter kiezen voor een “normal life charade”, wordt er sarcastisch gezongen. Hopelijk kan Free Throw deze mensen negeren, als dat betekent dat we meer muziek van ze mogen verwachten! “Trust Fall” is een track die boven het maaiveld uitsteekt. De band laat er geen gras overgroeien en knalt er gelijk in met een super leuke gitaarriff. De gitaarsolo in de bridge is ook om van te smullen.

Dawn of a New Day” is een sterke albumafsluiter. De overgang naar het outro zit erg goed in elkaar. In dat outro worden een aantal teksten door elkaar gezongen, waardoor het een stereotypisch eind van deze emo-plaat is. Maar wel erg sterk uitgevoerd.

Op heel “Piecing It Together” weet Free Throw de relatief lichte en frisse productie goed te combineren met de middelhoge tempo’s en de goed gemixte punkdrums. Er zijn meer dan genoeg leuke riffs te vinden en de drummer weet altijd basale ritmes op te fleuren met een interessante keuze of een leuke drumfill. De muzikale break in “Trust Fall“, de ritmische keuze in de zang op “Ghost in the Routine”, de gitaarriffs op “Dormancy”: elk nummer heeft iets wat je positief opvalt en daardoor zitten ze allemaal sterk in elkaar.

Het album is kwalitatief erg consistent: als je één van de liedjes leuk vindt, vind je ze waarschijnlijk allemaal leuk. “Piecing It Together” is daardoor een heerlijk album om te luisteren. Of er klassiekers opstaan zoals “Two Beers In” is te betwijfelen, maar “Cloud Sickness”, “Trust Fall“, en “Ocular Pat Down” moeten zeker gecheckt worden!

Releasedatum: 25 juni 2021
Label: Triple Crown Records