zondag 30 augustus 2020

From Ashes to New haalt old-school metal gevoel naar boven op “Panic”

Nu-metalband From Ashes to New heeft afgelopen week zijn derde album “Panic” gereleaset. Na eigen zeggen is de band een mix tussen Linkin Park, Eminem en Thirty Seconds to Mars. Dit klinkt als de perfecte combinatie voor alternative rock liefhebbers. De verwachtingen liggen daarom ook hoog. Maar weten de Amerikanen zich te onderscheiden van al die andere bands die beïnvloed zijn door de grondleggers?

Met melodieuze “ohhh-whoooho” op de achtergrond trappen de mannen hun album af met de track “Scars That I’m Hiding”. Vanaf de eerste noot zal je mond volledig openvallen en er een soort van error in je hoofd ontstaan. Dit kennen we ergens van. De klank, de opbouw, de verschillende invloeden. Ja, dit is precies wat er bedoeld werd met mixen van uiteenlopende stijlen. Anders Fridén, de zanger van In Flames, is ook te horen in het nummer. Helaas wel minimaal, maar voor de rest een lekkere opener.

Wat ook lekker opent, is het volgende nummer “Brick”. De track heeft een aantrekkelijke vibe en bevat sterke elektronische elementen. In dit liedje maken we dan ook voor het eerst kennis met de rap-kunsten van rappend bandlid Matt Brandyberry. En die gaat er met een gestrekt been in. Zijn rap stukken zijn snel, passievol en hebben iets raadselachtigs. Dit wordt flink afgewisseld met de cleans van de zanger. Het samenspel binnen From Ashes to New is daarom noemenswaardig.

“Ja, dit is precies wat er bedoeld werd met mixen van uiteenlopende stijlen.”

Verderop vinden we de song “SideFX”. Waar het een stukje heftiger wordt. Zo is er in het begin een agressieve scream te horen en zijn de gitaren zo nu en dan wat dieper. Helaas blijft het hier ook bij en is de rest van het liedje niet wat je gehoopt had na het horen van dit intro. Gelukkig maken de mannen het goed op het volgend nummer: “Panic”. De screams en raps weten elkaar goed af te wisselen en het doet je denken aan de zangstijl in de track “Part of Me” van Linkin Park. Moeiteloos gaan de mannen over van muzikale elementen zonder ook maar enig momentum te verliezen.

Jammer genoeg zijn niet alle tracks toppers. “Wait For Me” en “Change My Past” vallen een beetje weg op het album. De liedjes zijn zwaarder beladen en voelen een beetje als twaalf in een dozijn aan. Ze missen de kracht en zijn minder progressief dan de voorgaande liedjes. In tegenstelling tot het nummer “Nothing”. Hyperactief en met een goede drum-opbouw leveren de mannen een knaller af. Eenmaal op het hoogtepunt wordt er “I feel nothing because of you” geschreeuwdEen song wat het live in de pit erg goed zal doen.

De hiphop metal hybriden maken voor een groot deel hun woorden waar. “Panic” is een album dat lekker weg luistert met een paar catchy meezingers. From Ashes to New heeft iets neergezet waarvan menig fan hoopt op dé grote doorbraak. Helaas wel met een keerzijde: teveel invloeden kan zijn eigen charisma laten verdwijnen. Maar voor nu zijn de mannen lekker bezig!

Beoordeling: 7.5/10
Releasedatum: 28 augustus 2020
Label: Better Noise Music