dinsdag 3 juli 2018

Geschreven door Renske Berckmoes.

Gedroomde headliner Jera On Air 2018 wint publiek voor zich met humor

Na een broeierige, eerste dag wacht er nog veel meer muzikaal geweld met onder andere Stick To Your Guns, Underøath en de headliner waar de organisatie al jaren van droomt: NOFX! Naast deze bekende namen was er ook genoeg vers bloed aanwezig op de tweede dag van Jera On Air 2018. Net als op de eerste dag lagen de temperaturen op deze zaterdag 30 juni ijlend hoog. Maar de hitte mag de pret niet drukken; en dat deed het ook zeer zeker niet! Lees hier de review van de eerste dag van het Ysselsteynse festival.

Wakker gebruld worden met Japanse metalcore
Veel festivalbezoekers staan om één uur ‘s middags Crystal Lake al nieuwsgierig op te wachten. Het is namelijk de enige Aziatische band op de poster van Jera On Air 2018. Door een uitgelopen soundcheck begint de show met enige vertraging. Maar oh, wát een ijzersterk begin van de Japanners. Ze hebben dertig minuten de tijd en daarvan benutten ze elke minuut ten volste. Vocalist Ryo Kinoshita vliegt in de set met zijn ontzettend diepe grunts en verleidt het publiek tot enkele heftige circlepits tijdens “Promotheus” en “Six Feet Under“. Een springende gitarist, een staande drummer, subboomers die rond je oren vliegen en tijdens “Machina” ook nog een wall of death. Het was de eerste keer dat de heren Nederland aandeden tijdens hun tour, maar man, we hopen ze retesnel terug te zien!

Twee werelden van verschil
Na Crystal Lake gooien we het over een compleet andere boeg met Boston Manor uit Groot-Brittannië. De heren serveren toegankelijke en catchy poppunk/punkrock. Veel nieuwsgierige festivalgangers komen een kijkje nemen. Zanger Henry Cox klinkt goed bij stem en de band speelt strak. Voor meezingen is het echter nog wat te vroeg, maar de poppunkfans komen hier zeker mee aan hun trekken.

Pure hardcorepunk met een tikkeltje agressie
Alleen de naam van de band zegt al genoeg: Brutality Will Prevail. Ondanks dat de band sinds zijn meest recente album, “In Dark Places“, al wat braver is geworden en minder agressief, is daar live niks van te merken. Frontman Louis Gauthier baant zich al zingend en crowdsurfend een weg door het publiek. Aan het meezingen in de Vulture hoor je dat er genoeg fans aanwezig zijn. De hardcorepunkband uit Wales speelt recht voor zijn raap en heeft een no bullshit-houding: niet lullen maar spelen. Deze show staat dan ook als een muur met gewapend beton.

Van Hollandse bodem: ervaren hardcorepunkers
Het Nederlandse Born From Pain draait al ruim dertig jaar mee in de hardcorepunkwereld en heeft al door heel wat landen getourd. Genoeg reden om een plek te verdienen op het grootste podium van Jera On Air. De mannen spelen een goede show met lekker energieke nummers en als een van de weinige bands tijdens dit festival ook heerlijk zuivere gitaarsolo’s. Hits als “Rebirth” en The New Hate” doen het vooral goed bij de fans. Toch raakt de tent gedurende de veertig minuten van dit optreden nauwelijks vol. En dat heeft alles te maken met de overlapping met Jesus Piece.

Brute vocals tijdens een genadeloze moshpit
Vandaag is het de eerste keer dat de hardcoreformatie Jesus Piece in Nederland speelt. Toch puilt de kleine Buzzard-tent uit van de mensen wanneer de band opent met “Greed”. Dat is niet gek, want Jesus Piece is buitengewoon goed. De geniale riffs komen live nog beter tot zijn recht dan op de opnames. De brute vocals van frontman Aaron Heard dringen tot in je botten door. De bezoekers schreeuwen alles woord voor woord mee, en zo niet, dan vermaken ze zich in de genadeloze pit. Het halfuur dat de band speelt, gaat veel te snel voorbij en voor je het weet is het weer afgelopen. Gauw terug voor een headlineshow, alsjeblieft?

Heerlijke headbangmuziek
De wind in je haren voelde je vandaag bij de show van het Zweedse Adept. Door alle headbangende fans welteverstaan. De Eagle is lekker gevuld, want velen hebben wel zin in een afwisselend potje metalcore. De zanger heeft meer dan genoeg energie om het publiek mee te treken, dat soms wat rustiger reageert door de tropische temperaturen binnenin de tent. De screams van zanger Robert Ljung lopen vloeiend uit zijn strot alsof hij dagelijks niets anders doet. Deze, samen met de grunts, klinken zelfs nog beter dan zijn cleane vocals. Een overtuigend optreden van de Zweden.

Vunzige riffs en beukende drums
Blood Youth breekt de volgeladen Buzzard af en breidt zijn fanbase ongetwijfeld snel uit. Vooral “Failure” en afsluiter “Reasons To Stay” met vertraagde breakdown krijgt het publiek flink in beweging. Ook Nasty gaat een uurtje later in de Vulture knetterhard. De band is berucht om zijn intense shows. En dan vooral de gewelddadige moshpits. Hoewel de pit in de Vulture gedurende de nummers niet heel groot wordt, moet je inderdaad voor je leven vrezen als je erin staat. En dat wordt alleen maar aangespoord door de frontman: “Nobody stand still. Move it. MOVE IT!” De rest van het publiek kijkt liever toe, maar brult wel lekker mee. De band trakteert Jera On Air op fijne tempovertragingen, out-of-tune bends en rammende vocalen.

Zweven met Being As an Ocean en jeugdsentiment met Underøath
Misschien niet de eerste band waar je aan denkt bij Jera On Air: Being As an Ocean. De zweverige muziek is tussen al dat gebeuk geen typische act voor op dit festival. Maar de uithalen van zanger Joel Quartuccio zijn goed en het publiek zingt de lyrics uitbundig mee. Voor de afwisseling is dit heel prettig en de sfeer van de muziek komt goed over. Ook screamo-legende Underøath is geen typische band voor Jera On Air. De band speelt een paar tracks van de nieuwe plaat “Erase Me“. Maar de oude nummers zoals “In Regards To Myself“, “Breathing In a New Mentality“, “A Boy Brushed Red Living In Black and White” en afsluiter “Writing On the Walls” wakkeren het jeugdsentiment pas echt aan. Het publiek gaat bij die nummers uit zijn dak en Underøath staat zeer verdienstelijk te spelen. Wat een heerlijk debuutoptreden van de Amerikanen op dit festival!

Less Than Jake zorgt voor vrolijke noot tussendoor
Less Than Jake komt rond tienen voor wat verlichting van de sfeer zorgen. De vrolijke skapunk en punkrock gaan er als koek in bij het publiek. Zo wordt op “Look What Happened” gretig meegezongen door de vele mensen in de Eagle. De band maakt er een old-skool skapunk-feestje van en jut het publiek lekker op. Sommige bezoekers worden dan ook het podium opgetrokken, zoals een jongetje met zijn vader en vier mensen met groen haar. De mannen staan loepzuiver te spelen en hebben er zienlijk lol in!

Alle ingrediënten voor een knetterharde hardcoreshow
De mannen van Stick To Your Guns bewegen zich al lang genoeg voort in de hardcorescene en kunnen een overvolle Vulture dan ook makkelijk aan. Zodra de eerste noot wordt gespeeld, word je meegezogen in een van de vele pits die het hele optreden aanhouden. De energie is perfect, zowel in het publiek als op het podium. Er is interactie tussen de gitaristen, wanneer ze niet in de lucht springen, en zanger Jesse Barnett heeft nog genoeg energie over voor hun tweede optreden deze dag. Tussen bijna elke twee nummers deelt Barnett wel een boodschap met het publiek of draagt hij een lied op. Of het echt doordringt tot de fans is moeilijk te zeggen, maar ze doen wel hyperactief mee aan deze show van Stick To Your Guns. De diehardfans zijn in groten getale aanwezig en dat wordt eens te meer duidelijk bij klassiekers zoals “Nobody”, Against Them All” en “What Choice Did You Give Us?” Maar natuurlijk worden er ook nummers gespeeld van het meest recente album “True View“, waaronder “Doomed By You“, “The Sun, the Moon, the Truth: Penance of Self” en “You Are Free“. Een uitstekend optreden met alle elementen die je mag verwachten van een grote naam binnen de hardcorewereld.

Een gedroomde headliner
En dan is het tijd voor de afsluiter van Jera On Air 2018: NOFX. Deze Amerikaanse punkband prijkte al enige tijd bovenaan het verlanglijstje van de organisatie en deze editie was het dan toch gelukt. Dit moest beloond worden, en hoe! Voor de eerste keer ooit werd het achttien minuten durende nummer “The Decline” gespeeld door een orkest van 85 man en vrouw sterk. Waarachtig wonderlijk om na twee dagen keiharde metalcore, hardcore en punk een volle Eagle zien staan luisteren naar deze klassieke uitvoering. De band zelf stond in de coulissen dit moment te aanschouwen en het is moeilijk in te schatten wie hier meer van genoot: het publiek of NOFX zelf.

Zanger en basgitarist Fat Mike droeg een opvallende roze jurk en zat de hele show vol met sarcastische grappen. Onder geen voorwaarde noemde hij bijvoorbeeld het publiek Nederlanders, maar Belgen, Duitsers of Europeanen. Tussendoor de nummers was er dus genoeg entertainment en dat zorgde bij sommigen die de band niet zo goed kenden voor verbazing. Niet dat NOFX zich hier iets van aantrok: doorgaan en spelen. “Linoleum” was al vaker te horen over het festival- én het campingterrein tijdens Jera On Air 2018. De live-uitvoering door de band zelf trok dan ook de hele tent mee. De strandballen vlogen door de lucht, terwijl er lekkere punkmuziek werd geproduceerd. Het was niet alleen lollen en lachen, want Fat Mike droeg ook nummers op aan Tony Sly, de reeds overleden zanger en gitarist van No Use For a Name, en aan Steve Soto, de bassist en oprichter van Agent Orange en Adolescents die afgelopen week is komen te overlijden. Het was misschien niet allemaal strak en soms hier en daar wat valser dan de bedoeling was, maar het entertainment wat je erbij krijgt is goud waard. NOFX moet je minstens een keer in je leven hebben gezien, ook al houd je niet van de muziek en heb je niks met de grappen van Fat Mike en El Hefe. Gewoon. Doen.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.