woensdag 23 december 2020

Geschreven door Joey Reijenga.

GIRLSGIRLSGIRLS had gedurfder mogen zijn op “I.N.V.U”

GIRLSGIRLSGIRLS was al eerder te zien in het voorprogramma van Hot Milk. Ook hebben ze al eerder dit jaar twee singles uitgebracht, namelijk “Paralyzed” en “Whatever”. Deze twee tracks waren al superzoete pop georiënteerde tracks. Blijft “I.N.V.U” een collectie aan heftig geproduceerde nummers of durven ze toch een wat rauwer kantje te tonen?

De EP start met de nummers “Paralyzed” en “Whatever”. Deze tracks groeten je met een fijne gitaar met een sprankelend geluid. De productie is goed, maar dat is vaak ook te veel. Door de overproductie blijven nummers vaak net niet in je hoofd hangen. De productie van de vocalen is af en toe net te gelikt waardoor enig emotioneel gewicht die ze hadden wordt verloren. GIRLSGIRLSGIRLS pakt duidelijk invloeden uit het boek van Hot Milk, recente Stand Atlantic-albums en de laatste Waterparks releases.De nummers zijn goed en de productie zorgt ervoor dat het makkelijk te luisteren is, maar dit gaat ten koste van overtuiging in de uitvoering. De toetsen en effecten maken duidelijk dat dit voornamelijk een popstijl is. Als je houdt van rauwe vocals en een eerlijker geluid, zoals in bands als Hot Mulligan, Mom Jeans of Knuckle Puck, zal dit waarschijnlijk niet aanslaan.

Envy” begint met vocalen en een gitaar die echt wat emotie met zich meedraagt. In tegenstelling tot de super pop aanpak van de eerste twee nummers, laat “Envy” toch wat meer een poppunk-geluid horen. Door iets meer distortion te hebben gegooid op de gitaar, wordt het gelijk een stuk spannender. Het refrein is makkelijk mee te zingen en heeft een herkenbare melodie. De overgang uit het refrein is misschien wat afgezaagd, maar het houdt wel lekker de vaart erin. De drums zijn ijzersterk in dit nummer en een goede onderbouwing voor het geheel.

“2012” is een akoestische track die voldoet aan alle clichés. De vocalen zijn hier veel duidelijker te horen, wat dit nummer goed doet. De tekst is best corny en kan wellicht als afgezaagd worden ervaren. De missende wow-factor komt voornamelijk door een doorsnee structuur en vocalen die nog werk nodig hebben. Het is nogal middelmatig nummer en een stille toevoeging aan de EP.

De EP eindigt met “Offended”. GIRLSGIRLSGIRLS heeft het beste voor het laatst bewaard. Een lekkere intro zet de toon voor een spannende track. Het couplet verliest een beetje vaart, maar in de pre-chorus weten ze toch weer spanning op te wekken om keihard het refrein in te gaan. GIRLSGIRLSGIRLS weet in dit nummer veel meer balans te vinden in de productie. Vocalen staan er fantastisch op en worden met volle overtuiging gebracht en ontvangen. Een wat zwaarder onderwerp met sterke tekst zorgen voor een fantastische samenhang van de zang en het instrumentaal.

“I.N.V.U” is een suikerspin zoete productie en weet de pop in poppunk te zetten. Toch ga je hier niks vinden wat je niet al een keer eerder hebt gehoord. Op “Envy” en “Offended” na heeft deze EP wel last van het feit dat het een beetje afgezaagd is. De teksten van sommige tracks zijn hier en daar wat kinderachtig, maar de band laat duidelijk potentie zien voor de toekomst.

Beoordeling: 5/10
Releasedatum: November 5 2020
Label: White Russian Records