dinsdag 27 juli 2021

Godslave brengt je thrash van veertig jaar geleden op “Positive Aggressive”

De Duitse band Godslave, ooit begonnen onder de naam Slavery, wordt vaak vergeleken met bands als Overkill, Megadeth en Kreator. Je kunt dus al raden wat voor soort muziek de mannen maken: pure thrash. Hun zesde album, “Positive Aggressive”, is dan ook een plaat voor liefhebbers van snelle, agressieve en woeste muziek. Maar hoe uniek kan de band blijven?

Het album opent met “How About NO”, een track die Godslave gelijk op de kaart zet. Alsof je een verloren nummer van het Metallica album “…And Justice for All” hebt gevonden. Maar dan met een basgitaar en een duidelijk hoorbare drum. Met dezelfde snelheid wordt titeltrack “Positive Aggressive” gestart. Het bevat alle ingrediënten voor een typisch thrash nummer: solo’s van alle instrumenten, scherpe en snijdende riffs en bijtende vocalen. Alleen is dit nummer wat catchier dan zijn voorganger, waardoor het een lekkere beuker is. Een complete georganiseerde chaos vind je op “Straight Fire Zone”, waar de vocalen wat dieper en progressiever zijn geworden. Met een verpletterend midtempo en master riffs laat Godslave zien dat ze meerdere kanten op kunnen in hun repertoire.

“Flap of A Wing” voelt als een vrolijk nummer, maar dan chagrijnig gespeeld. En dat is ook gelijk het brute aan dit nummer. Het heeft meesterlijke melodieën en riffs waar je gelijk een stomp door wilt uitdelen. De dikke gitaarsolo is te vinden op “King Kortex”, zoals grootheden als Kai Hansen het ook zouden spelen. Een gevoelige snaar wordt geraakt op “Show Me Your Scars”, waar de band de geestelijke gezondheid van muzikanten bespreekbaar maakt. In de refreinen neigt het nummer naar een powerballad te gaan, maar toch wordt opgebouwd naar een track met veel pit.

Met “See Me In A Crown” en “Final Chapters First” wordt het album afgesloten. Met wederom een intro van snoeiharde gitaren en een marcherend tempo. Maar de hoeveelheid basgitaar en hoorbare drum op “Final Chapters First”, is toch hetgeen waar je uit je dak van gaat. Tussendoor komen er een paar gitaarsolo’s langs die langzaam weer vloeiend over gaan in de geavanceerde drums. En daarmee komt “Positive Aggressive” tot zijn eind.

Hoewel het soms in dit genre bij andere bands voelt als kopieer-en-plak werk, heeft Godslave een sterk gevarieerd album geleverd. Vele nummers op “Positive Aggressive” zijn wel op dezelfde manier opgebouwd maar hebben een andere uitstraling, betekenis en toon. Het kan ook niet anders dat een live optreden van de Duitsers een moshpit-feest zal zijn!

Releasedatum: 23 juli 2021
Label: Metalville