vrijdag 30 april 2021

Gojira schudt de wereld wakker met activisme op “Fortitude”

De progressieve deathmetalband Gojira staat al sinds de oprichting bekend om hun activistische en inspirerende muziek. Met technische en ritmische invloeden proberen de Fransen duidelijk te maken dat de wereld aardig naar de knoppen wordt geholpen als er nú niks gedaan wordt. Thema’s als de Amazone, het waterleven en ecologische rampen zijn dan onderwerpen die de mannen graag aansnijden op hun nieuwe album: “Fortitude”.

Met zware industriële invloeden wordt de plaat geopend met “Born For One Thing”, wat ook letterlijk het vraagstuk van het nummer is. Hun kijk op het consumentisme laat hij hierin duidelijk horen. De gitaren zijn langzaam maar megakrachtig, waardoor het een beetje de djent-kant op lijkt te gaan. Met effecten die haast op echo’s lijken, wordt er opgebouwd naar iets onheilspellends. Als je Gojira al langer kent dan vandaag, weet je wat dat betekent: de gitaarriffs worden in vuur en vlam gezet en de breakdown begint. Al snel blijkt dat niet de enige te zijn en een tweede breakdown volgt, die je echt kippenvel bezorgt. Wat een opener!

De track die ontstaan is uit een inzamelingsactie volgt: “Amazonia”. Een vlijmscherpe sneer wordt er gegeven naar het kapitalisme. Het wordt in het nummer duidelijk dat door hun hebzucht, de milieu- en culturele rechten van inheemse stammen in het Amazonegebied kapot worden gemaakt. Met Braziliaanse invloeden, zoals Sepultura dat ook goed kan, word je meegetrokken door een aanstekelijk riffje. Hierdoor klinkt het net even anders dan dat we van Gojira gewend zijn. Maar in combinatie met de videoclip, de boodschap, een meesterbreakdown en een fondsenwerving, zit het verbazingwekkend goed in elkaar. Een zoektocht naar een andere wereld wordt gestart op “Another World”, een song die voor wat adempauze zorgt. Het is een prima lied op zichzelf, maar voelt teleurstellend na de vorige knalnummers. Het is allemaal wat slomer en wat zweveriger en meer dan “Another world, another place to be” wordt er ook niet gezongen.

“Al snel blijkt dat niet de enige te zijn en een tweede breakdown volgt, die je echt kippenvel bezorgt.”

Een interessante intro wordt er gespeeld op “Hold On”. Het is minimaal qua instrumentengebruik waarvan de sterkte en tempo afwisselen waardoor het haast hypnotiserend klinkt. Zeker twee minuten vraag je jezelf af of dit het is, omdat dit zo atypisch is voor de band. Totdat drummer Mario Duplantier de boel aanzwengelt en er een agressieve houding tevoorschijn komt vanuit alle bandleden. Maar toch op een ingetogen manier, waardoor de boodschap goed tot zijn recht komt. Halverwege het schijfje is de track “New Found” te vinden, die vanaf de eerste noot het kenmerkende Gojira-geluid geeft. Een mid-tempo ritme en de stem van zanger Joe Duplantier die haast geschreeuw lijkt. Maar toch wordt er in het refrein hoog en clean gezongen. De verrassing komt echter op het einde. Als het nummer afgelopen lijkt te zijn, word het stil. Maar het blijkt een start te zijn naar een breakdown in combinatie met een drumsolo en heftig gitaarwerk. Op de achtergrond hoor je meerdere stemmen die “We’re all on the same boat, we’re going high” schreeuwen.

“The Trails” en “The Chant” zijn toch wel de rustigste, langzaamste en somberste nummers op “Fortitude”. Het is erg catchy en luistert lekker weg, maar echt vuurwerk is er niet te vinden. “Sphinx” daarentegen is een echte beuker. Harde technische riffs in samenwerking met snoeiharde en melodieuze vocalen: dit is waarvoor je komt. Maar helaas wordt dat gevoel niet lang vastgehouden. “Into the Storm” is een nummer waar je echt in moet groeien. Na de eerste keer luisteren denk je haast dat dit de Franse inzending is voor het Songfestival, vooral het refrein. Maar na een paar keer draaien, blijkt het toch wel een verdomd goed nummer te zijn. Het schijfje word afgesloten met “Grind” die zo met volle snelheid en agressie opent dat je even terugdenkt aan hun songs als “Only Pain” en “The Gift of Guilt”. Het geluid van glijdende gitaarsnaren, retesnelle drums en technische invloeden wordt op dit nummer gecombineerd tot een track die net zo goed als de opener is. Waardoor de cirkel weer rond is.

Dat “Fortitude” een veelzijdig en dynamisch album is, is meer dan duidelijk. Gojira laat zich van een totaal andere kant zien, maar blijft toch bij hun eigen gevoel en uniek geluid. Het is wel een andere nieuwe stijl waarvan je moet houden of in moet groeien. Wellicht zouden daardoor enkele fans van het eerste kwartier het album passeren. Maar de vastberadenheid en de muzikale technische complexiteit stijgt ruim boven dat gevoel uit.

Releasedatum: 29 april 2021
Label: Roadrunner Records