dinsdag 19 februari 2019
 

Geschreven door Stephanie van Gerven.

 

Good Charlotte neemt 013 mee op tijdreis door volledige discography

De mannen van Good Charlotte zijn op maandag 18 februari terug in Nederland met hun nieuwste album “Generation Rx“. Als support worden maar liefst drie bands meegenomen: Sleeping With Sirens, Boston Manor en The Dose. Een vol programma, dus we beginnen vroeg.

Hey, we’re The Dose.“: zo begint de avond om iets voor zeven in de Tilburgse 013. Bij de eerste tonen is al direct duidelijk dat dit duo zijn grootste inspiratie haalt uit bands als Nirvana. De zaal is nog zo goed als leeg en The Dose weet het aanwezige publiek niet echt te boeien. Er gebeurt weinig op het podium. Vocalist en gitarist Indio Downey en drummer Ralph Alexander zitten mijlenver van elkaar af, waardoor ook interactie tussen de twee ontbreekt. Desondanks speelt de band niet slecht, maar het is duidelijk dat de mannen nog flink wat toururen moeten maken. Leuk als wachtmuziek, maar geen waardige opener.

Boston Manor pakt het anders aan en heeft zijn doel helder: deze zaal moet opgewarmd worden. De band komt met een flinke dosis energie het podium op. Een van de eerste woorden van zanger Henry Cox zijn: “Jump, jump, jump“. Oftwel, het wordt een show waar de zaal aan de bak moet. De mannen spelen een energieke set en krijgen het publiek goed mee. Af en toe is de zang niet goed te verstaan, maar dat doet geen afbreuk aan de set. Boston Manor speelt onder andere “Stick Up” en “Bad Machine“. De set eindigt met “Halo” van het album “Welcome To the Neighbourhood“. De band laat nog even snel weten later dit jaar met een eigen headlineshow terug te keren naar Nederland. Daar gaan ze zeker een aantal personen van vanavond terugzien.

Zodra Sleeping With Sirens het podium betreedt, is het duidelijk dat een groot deel van de aanwezigen voor deze band is gekomen. De eerste track “Do It Now, Remember It Later” wordt uit volle borst meegezongen. Maar ook tracks als “Go Go Go” en “Kick Me” doen het goed bij het publiek. De track “Better Off Dead” begint frontman Kellin Quinn zittend op de rand van het podium, waardoor de zaal direct een stuk intiemer aanvoelt.

Sleeping With Sirens laat zien geen moeite te hebben met het inpakken van een zaal van formaat. Wat de band vraagt, krijgt hij. De mannen halen zelf ook alles uit de kast voor een simpele maar interessante show. Zo gooit Quinn al tijdens de eerste nummers zijn microfoon de lucht in. Drummer
Gabe Barham laat zien dat hij ook enkele trucjes kan met zijn stokken en bassist Justin Hills balanceert zijn basgitaar op de palm van zijn hand. Aan energie is geen tekort en het hele podium wordt door de band gebruikt. Quinn laat tijdens de tekstuele stukken zonder muziek horen hoe helder en zuiver hij eigenlijk wel niet zingt. Mocht dat nog niet duidelijk zijn. Dit is geen opwarmen van de zaal meer, maar een losstaande show.

De set van Good Charlotte start met de intro van het album “Generation Rx“. Vervolgens beukt de band de track “Self Help“, van datzelfde album, erin. Hierna gaan we terug in de tijd met tracks als “The Anthem” en “The Story of My Old Man“. De complete setlist is een tijdreis door de discography van Good Charlotte. Alles komt aan bod. Van het debuutalbum uit 2000 tot de meest recente plaat.

Good Charlotte weet vanavond het publiek echt in te pakken en dat komt niet alleen door de gekozen setlist. De heren pakken dit keer ook uit met een uitmuntende lichtshow met als bonus rookmachines en vuurwerk. De band staat zelf met veel plezier op het podium, er wordt goed gespeeld en er is interactie met het publiek. Een mooi moment is wanneer gitarist Benji Madden een achtjarig meisje aanspreekt op het feit dat ze de teksten beter kent dan frontman Joel Madden. Want ja, de zanger ging ergens even de mist in, maar het publiek is te veel aan het genieten om het hem kwalijk te nemen.

Kunnen we dan ook nog even stilstaan bij het feit hoe makkelijk drummer Dean Butterworth, bassist Paul Thomas en gitarist Billy Martin staan te spelen? De gitaristen vliegen van links naar rechts. De band spreekt het publiek ook nog kort toe over dat er altijd betere tijden aankomen, ook al zie je dat nu niet. Een vast element bij een Good Charlotte-show, maar altijd een mooi en eerlijk moment.

De set wordt vanavond afgesloten met de twee hitsingles van de band: “I Just Wanna Live” en “Life Style of the Rich and Famous“. Good Charlotte trakteerde 013 vandaag op een show waarbij elke periode van de band was opgenomen in de set. Van het emo-tijdperk, de elektronische dance-invloeden, het hardere werk tot de catchy poppunktracks. Een complete tijdreis van ruim twintig jaar in slechts negentig minuten. Het is te hopen dat Good Charlotte weer snel op het podium in Nederland staat, want dit was te kort. Véél te kort.

Deel dit bericht met je vrienden op WhatsApp:

Laat een reactie achter:


Spotify playlist