zondag 22 juli 2018

Halestorm laat pittige tunes horen op “Vicious”

In het najaar van 2018 zal de band Halestorm terugkeren naar Nederland. Bij deze tour hoort natuurlijk een nieuw album. “Vicious”, dat uitkomt op 27 juli, is de vierde plaat die het kwartet uitbrengt.

De eerste track van het nieuwe album is de reeds uitgebrachte single “Black Vultures”. Het intro zet gelijk een ruige toon voor de rest van het album. De scheurende gitaren en de ruige stem van zangeres Lzzy Hale knallen je gelijk lekker wakker.

Het andere reeds uitgebrachte nummer “Uncomfortable” is een afwisselend, maar verschrikkelijk pakkend nummer. De variatie in supersnelle noten, lange uithalen en een catchy herhalend refrein laat het nummer nog dagen in je hoofd zitten. Deze twee lekkere nummers, laten de fans smeken om meer. Het album bevat veel rockende tunes.

Do Not Disturb” is een wat sexier nummer. Zoals de songtitel al suggereert, wilt de leadzangeres zeker niet gestoord worden: ze heeft namelijk een leuk avondje op haar slaapkamer. Alhoewel het hierop volgende nummer, “Conflicted”, net als “Do Not Disturb” niet zo up-tempo is, doet hij zeker niet onder aan de rest van de plaat. Beide nummers gaan wat meer over pittige romantiek, wat er voor zorgt dat ze elkaar mooi opvolgen.

“Heart of Novocaine” en “The Silence” zijn de rustigste tracks van de plaat. Bij “Heart of Novocaine” komt duidelijk binnen dat het niet alleen een simpel rockalbum is. Na de eerste nummers van het album drong dit nog niet per se door. Maar het grote thema van liefde en alle leuke en wat minder leuke dingen van relaties zitten verweven door vele tracks van de plaat. De afsluiter “The Silence” is een akoestisch nummer, met een fragiel element. De uithalen van Lzzy Hale bevatten niet de ruige ondertoon, maar het zijn heerlijk heldere klanken die het nummer compleet maken. De zangeres laat zien dat zich achter de vrouw met ongetemd ruige uithalen, ook zachtere klanken schuilhouden.

Vicious” was verkondigd als het album dat het meest past bij Halestorm. De band heeft zeker zijn pit en kracht laten horen op de plaat. Het schijfje bevat ruige klanken, afgewisseld met mooie, rustige nummers. Zeker interessant zijn de wat romantischere en pikantere tracks. Na een aantal keer luisteren zullen de nummers steeds een beetje lekkerder klinken en ontdek je steeds meer hoe lekker de songs in het gehoor liggen.

Beoordeling: 7.5/10
Releasedatum: 27 juli 2018
Platenlabel: Atlantic Records