maandag 21 juni 2021

Hang Youth is vlijmscherp op “HET K-WOORD”

2020 was een actief jaar voor de Amsterdamse punkband Hang Youth: hij bracht maar liefst twee albums uit. Nu komt hij alweer met een nieuw album: “HET K-WOORD”. Met twintig nummers van in totaal 16 minuten belooft de band niet af te wijken van de punktraditie om korte songs te maken.

De plaat opent met “MET JE AKO-IDEOLOGIE”. De snelheid zit er nog niet helemaal in, maar het is een aanstekelijk nummer door de opgewekte klank. Dat bereidt ons goed voor op het tweede lied: “LOBBYEN DOE JE MAAR IN JE EIGEN TIJD”. Dit is echte old-school punk: energiek, snel en zo voorbij. Er zit zelfs een korte gitaarsolo in waar de gitarist zijn talent even mag laten horen. Geen slecht begin van het album!

Waar Hang Youth natuurlijk in uitblinkt zijn de vlijmscherpe teksten. Die hoorden we in de eerste twee tracks nog niet helemaal, maar in “WAAROM STEMMEN JULLIE STEEDS OP DE VVD” gaat het echt van start met lyrics als “Twaalf bewindspersonen opgestapt / Twee kabinetten omgeklapt / En nog steeds zie ik Rutte op TV”. Met de ruige gitaren erbij is dit gewoon even heerlijk boos zijn op Den Haag. Dit soort pakkende teksten horen we het hele album door.

Hoewel de meeste nummers retesnel gaan, weet Hang Youth gelukkig ook een beetje af te wisselen. Zo is het eerste deel van “JE HAAT GEEN MAANDAG, JE HAAT KAPITALISME” akoestisch, en is het sowieso een iets trager nummer. Toch blijft het grootste gedeelte van de nummers van het snelle punksoort. Omdat het een kort album is, stoort dat niet heel erg, maar het zorgt er wel voor dat er weinig nummers zijn die echt memorabel zijn. De band moet het vooral hebben van zijn politieke teksten en toch minder van de muziek.

In tracks als “HET K-WOORD” weet de band ook een goede dosis humor te verwerken. Hang Youth is ietwat berucht om zijn regelmatige gebruik van het woord ‘kanker’. In een moment van zelfreflectie zingt zanger Abel van Gijlswijk: “Waarom zing je zo vaak dat woord met K / Terwijl je weet dat er zo veel mensen aan doodgaan?” Daarop belooft hij nooit meer met K te schelden – hoewel het k-woord waar hij het over heeft ‘kapitalisme’ blijkt te zijn. Ook het lied “DE ECONOMIE” springt er door zijn humor uit: de economie wordt voorgesteld als een cartoonachtige slechterik die mensen opeet. De overdreven drama maakt het nummer echt af.

Je kan zeggen wat je wil van Hang Youth, maar het is duidelijk dat de mannen plezier hadden in het maken van dit album. “HET K-WOORD” heeft zeker wat ruige kantjes en verbeterpunten, maar het blijft een leuk en aanstekelijk album. En daarnaast, de Nederlandse scene kan wel wat Nederlandse punk gebruiken – laten we hopen dat de band anderen inspireert.

Releasedatum: 8 juni 2021
Label: Burning Fik