zaterdag 8 december 2018

Geschreven door Renske Berckmoes.

Hardcore in your face met Terror in Melkweg

Harde windvlagen en forse regenbuien maken het een ongure avond in hartje Amsterdam. De ideale avond voor een hardcoreshow in Melkweg. De line-up is flink en Terror, Deez Nuts, Backtrack, Risk It! en Cornered sieren trots de affiche. Vrijdag 7 december 2018 zal een avond worden om niet te vergeten.

De show start vroeg met om half zeven aan Cornered de eer om te openen. De Oude Zaal van Melkweg is nog niet helemaal gevuld, zelfs niet na Risk It!. Er stromen nog vele bezoekers binnen na de eerste twee bands. Het mag duidelijk zijn waar het merendeel deze avond door weer en wind voor is gekomen.

Om één minuut over acht is het de beurt aan de heren van Backtrack en de opwarming is voorbij. Frontman James Vitalo vliegt er vanaf de eerste seconde vol in en laat geen enkele centimeter van het podium onbenut. De hardcorepunkband uit New York werkt hard om het publiek mee te krijgen en na het tweede nummer lijkt het effect te hebben: de eerste pit is een feit. De mannen van Backtrack hebben dan ook al tien jaar ervaring en genoeg in huis om de Melkweg in beweging te zetten. Dat is zeker te merken tijdens de bekendere nummers: “Their Rules” en “The Worst of Both Worlds“.

Drie kwartier later betreedt Deez Nuts het podium alsof ze nooit zijn weggeweest. Vanaf het moment dat vocalist JJ Peters zijn mond opendoet, barst het publiek los. Stagedivers, crowdsurfers: ze zijn allemaal meer dan welkom. Zeker op het podium. Fans zingen mee in de microfoon van Peters, omhelzen hem en geven high fives. Enkele stagedivers nemen herhaaldelijk de microfoon van de bassist mee in hun val. Het is een mooi schouwspel om waar te nemen! Het duurt echter een kwartier voordat de mensen achterin de zaal ook beginnen mee te bewegen. Ondanks de volle zaal blijft het publiek over het algemeen toch redelijk rustig. Daarnaast is het goed merkbaar dat de meerderheid van de bezoekers fan is van nostalgie. Tijdens de recentere nummers van Deez Nuts zoals “Binge” en “Purgatory” gaat de zaal toch iets minder los dan bij de oude shit: “Stay True“, “Popular Demand” en “Band of Brothers“. Maar als heel het publiek meeschalt met “Your Mother Should’ve Swallowed You” maakt dat allemaal niks meer uit. De Australiërs hebben alles gegeven en een sterke show neergezet!

Om kwart voor tien is het tijd voor Terror, de naam die in grote letters bovenaan het affiche prijkt. Het is meteen te merken aan alles dat dit voor velen het hoogtepunt van de avond is. Frontman Scott Vogel spoort het publiek aan tot beweging: “I want some stage divers! Keep ‘m coming!” Enthousiastelingen klimmen op het podium, waardoor er een continue stroom van stagedivers en crowdsurfers ontstaat. Chaos beheerst de zaal en mensen stromen van alle kanten richting het podium om te blijven steken in de pit. Terror zelf hoeft hier verder weinig voor te doen en de bandleden spelen dan ook rotsvast. Wat je verder ook van de band vindt, Vogel staat als een huis op het podium. Hij claimt zijn plek en gehoorzaam volgt het publiek als hij schreeuwt: “You fucking cunt, circle pit“.

Tweeënhalve maand geleden kwamen de Amerikanen nog met een nieuwe plaat, die dezelfde titel heeft als deze tour: “Total Retalliation“. Drie van de zestien nummers die de band speelt, zijn afkomstig van dit album: “This World Never Wanted Me“, “Mental Demolition” en “Spirit of Sacrifice“. Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat deze recentere nummers met iets minder enthousiasme worden ontvangen. Net als bij Deez Nuts zie je de zaal meteen opleven bij de oudere, bekendere tracks. Terror draait intussen al zestien jaar mee in de hardcorewereld en heeft dan ook genoeg materiaal om een stevige setlist te maken. “One With the Underdogs“, “Stick Tight“, “Betrayer“, “Keep Your Mouth Shut” en “Always the Hard Way“. Nummers om een zaal in totale, ontredderde chaos te krijgen. Met natuurlijk “Keepers of the Faith” als bevredigende afsluiting.

Met een line-up als deze was het eigenlijk vooraf al beslist dat het een onvergetelijke avond zou worden. Terror en Deez Nuts lieten, als reuzen in een arena, zien hoe je een allesverpletterende show neerzet. Dat het publiek er niet helemaal 100% in meeging, is dan ook zeker geen verwijt naar de bands. Zij hebben alles gegeven.