zaterdag 16 mei 2020

Hayley Williams is haarzelf op “Petals For Armor”

Paramore’s zangeres Hayley Williams heeft al flink wat promotie geleverd voor haar solo-album “Petals for Armor“. Ze heeft reeds “Petals for Armor I” en “Petals for Armor II” uitgebracht. Afgelopen 8 mei werd het solo-album compleet gemaakt met de toevoeging van “Petals for Armor III“.

Het eerste schijfje van de drie bevat de tracks “Simmer“, “Leave it Alone“, “Cinnamon“, “Creepin’” en “Sudden Desire“. Hier springen “Simmer” en “Cinnamon” het meeste uit. De wat meer up-beat nummers zorgen voor wat spice in het eerste vijftal, waarbij de tweede vooral experimenteel aanvoelt. De vervormde geluiden op de achtergrond gecombineerd met de kreunen van Williams zorgen voor een geluid wat persoonlijk is: iets wat echt dicht bij haar ligt. Je ziet dat ze niets geeft om wat anderen denken en dat ze maakt wat ze zelf wilt. Het eerste deel van het album bespreken we uitgebreid in de EP review van “Petals for Armor I”.

Het tweede deel van de plaat bevat onder andere “Dead Horse“. Het start met een monoloog van Williams, waar ze zich verontschuldigt voor haar depressie en iets niet kon verzenden. Deze monoloog gaat over in een eerst wat ingetoomde tune, die enigzins aansluit op het intro. Het refrein is echter lekker vrolijk waar je een klein dansje op wilt gaan doen. Vooral het stukje: “Ya, ya, ya” is bijzonder aanstekelijk. Ook een heerlijk pakkende track is “Over Yet“. Het intro is eenvoudig en aanstekelijk: je gaat gelijk mee neuriën. De opbouw van de track is simpel: het vaste ritme sleept je erin mee. Een briljante compositie en het vrolijke refrein met zonnige geluiden geeft een lach op je gezicht. Het doet wat denken aan het album “After Laughter” van Paramore.

Het splinternieuwe stukje van het album is het laatste schijfje wat begint met “Pure Love“. Het is een mengelmoesje van rustige en zachte tunes bij de coupletten, maar het slaat over in een magisch refrein wat je doet vliegen. De hoge tonen van het keyboard en Williams stem werken perfect samen. “Sugar on the Rim” opent met een oplopend geklik samen met de tekst “Sugar on the Rim” en een retro baslijn. Het is intrigerend omdat het stapje voor stapje opbouwt met telkens een toevoeging van een instrument. Tevens is het stemgebruik van Williams on point: het is zingend, hakkend en ook wat lager dan gebruikelijker. Een heerlijke frisse wind voor dit album.

Er wordt afgesloten met het nummer “Crystal Clear“. Het gebruik van de verschillende toms van de drums zetten de toon voor dit nummer, het is verder vrij minimalistisch. De stem staat op de voorgrond. Live moet dit enorm indrukwekkend zijn. De drums nog even wat harder samen met haar stem: dit gaat gegarandeerd voor kippenvel zorgen.

Williams is experimenteel, lekker haarzelf. Een nadeel van “Petals for Armor” is dat twee derde al bekend was voordat het album op 8 mei uitkwam. Hierdoor is het nieuwe element op de officiële releasedatum natuurlijk een stuk minder. Dat neemt niet weg dat het van hoog muzikaal niveau is. Echter moet dit experimentele wel je smaak zijn: het is niet het alom bekende Paramore. Nee, het is écht Hayley Williams.

Releasedatum: 8 mei 2020
Label: Atlantic Records