woensdag 8 april 2020

HellgardeN maakt vieze tunes op debuutalbum “Making Noise, Living Fast”

De Braziliaanse nieuwkomer HellGardeN betreedt de wereld op 10 april met zijn debuutalbum: “Making Noise, Living Fast“. Zelf zegt de band een ranzig brouwsel van snelle Trash en High-Octane Metal Madness te leveren, geïnjecteerd met zieke solo’s en een overdosis van vocale krankzinnigheid. Grote woorden voor een nieuwe band, kan hij dit wel waarmaken?

Het album bestaat uit slechts acht tracks en opent met “Spit on Hypocrisy“. Het begint hard en smerig. Met een frisse afwisseling van brute vocals begint zanger Diego Pascuci goed. Vooral het refrein ligt lekker in het gehoor. De solo is niet slecht, maar valt eigenlijk een beetje buiten de toon van de rest van het nummer. “Evolution Or Destruction” doet er nog even een schepje bovenop qua vocalen. Het heeft nog net wat meer uithalen en intensere schreeuwen komen uit zijn strot. Het nummer heeft een betere coherentie dan de voorgaande song, waardoor je er wat lekkerder inkomt.

Met de lyrics “Fuck this shit” zet “Learned to Play Dirty” een gezellige toon. Het gevoel komt dat het nummer wilt meebrengen, komt omhoog doordat de gitaren op de voorgrond treden. Zijn de riffjes gewoon zo lekker in het gehoor of valt de zanger een beetje weg? Kijkend naar het volledige album krijg je dat gevoel wel wat vaker. Wanneer je even passief luistert vallen vooral de gitaren op en de zang niet.

Het gitaarwerk van “Brainwash” is in het begin verschrikkelijk klassiek voor een trash metalband. Dit hoor je in ieder repertoire wel een keer, maar stoort zeker niet. De track is lang, net zoals eigenlijk wel meer nummers van het album. Maar niet dat dit erg is, want ook al zijn de tracks hard en smerig, het klinkt wel lekker.

Believe In Yourself Or Die” bouwt langzaam op. Even wat gas terug in vergelijking met de rest van de nummers. Dit brengt even wat variatie. Jammer dat dit pas richting het einde van de plaat wordt toegepast. De song heeft wel een solo waar je u tegen zegt. Wat HellgardeN zegt is toch waar: ze hebben heerlijke gitaarmomentjes waar je even op weg kan zweven. De afsluiter van de collectie is “Possessed By Noise“. Schrille kreten komen uit het diepste van Pascuci. Hier domineert de zang in een goede hoeveelheid en lijkt er een betere balans te zijn tussen muziek en stem.

HellgardeN doet grote beloftes, maar maakt deze grotendeels ook ook waar. Voor een debuutalbum zit er zeker potentie in, maar het is duidelijk dat de heren nog wat te leren hebben. Het is zeker een band die gezien kan worden op een een festival zoals Graspop in de toekomst.

Releasedatum: 10 april 2020
Label: Brutal Records